Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Ulf Börjesson

La Cage aux Folles | Göteborgsoperan

Nöjesartiklar

La Cage aux Folles

Göteborgsoperan

Bäst: Mikael Samuelson

Sämst: Den ofarliga glammigheten

Publik: 1300 (fullsatt)

Det är på gränsen till att bli litet för glatt, trevligt och konfliktfritt, speciellt under den avslutande glam- och galaföreställningen på den transsexuella nattklubben La cage aux folles. Som om ingenting stod på spel. Men alltihop räddas av Mikael Samuelsons makalösa gestaltning av rollen som transvestitstjärnan Zaza. Här finns en sårbarhet och en fascinerande fränhet i klangen, en sorg som bär rätt igenom det glättiga och Jerry Hermans och Harvey Fiersteins klassiska 80-talsmusikal blir en gripande berättelse om olikhet och utsatthet.

Många av melodierna är sådana att man kan göra dem till sprakande publiknummer, men Mikael Samuelson lyfter fram det intima och spröda, och det är svårt att inte bli tårögd av många av hans soloinsatser. Det gäller också den välkända hitmelodin Vår bästa tid är nu. Han sjunger den så man hör det som är på väg att gå sönder, mitt inne i det livsbejakande.

Samspelet med klubbägaren och pojkvännen Georges, fint tolkad av Hans Josefsson, har också det något skört och känslosamt över sig. Det åldrade gayparet med sina skröpligheter och självironiska jargong är fångade i en sorts skyddslöshet som griper tag. Det är detta som gör föreställningen på Göteborgsoperan till något extraordinärt som går utanför det förväntade musikaluttrycket.

Men resten då? Jo, det är fartfyllt och underhållande, med åtskilliga komiska vändningar. Nog kan man känna igen att regissören Bo Hermansson tidigare stått bakom Jubel i busken och Albert & Herbert, inte minst i entréerna som tillför en humoristisk lätthet. Den uppdrivna dråpligheten i andra akten är bra för energin i föreställningen, men gör samtidigt att man tappar bort en del av svärtan. Alex Falk är dock en komisk talang av rang i rollen som det spefulla hembiträdet Jacob och dansarna har en serie akrobatiska nummer som det är svårt att inte imponeras av.

Mest läst