Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Låt lärare få vara lärare

Det finns massvis med idéer om vad skolan bör vara. Men skolan kan inte vara allt. Ska inte vara allt.

Så var årets Almedalsvecka till ända. Så här i efterhand kan man konstatera att ett av de ämnen som kom att dominera det politiska samtalet i Visby var skolan. Miljöpartiet inledde med att under sin dag nästan bara prata skola och gå till angrepp mot regeringen vars utbildningspolitik de anser sorterar barn och stänger dörrar. Under veckan fortsatte diskussionen om skolans roll både hos andra partier, i SVT Debatt och vid flera seminarier. Lärarförbundet var på plats och de sände morgon och kväll egen webb-tv under namnet ”Lärarkanalen”.

Idéerna om hur en bra skola bör se ut och vad den bör innehålla är många. Samtidigt kan man numera skönja en viss samstämmighet mellan lärare och andra skolföreträdare och politiker av diverse färg. Den handlar om att söka sig tillbaka till en skola där kunskap står i fokus och där läraren tillåts ta plats och vara den som leder undervisningen framåt. Det är ett stort steg i rätt riktning, bort från de strömningar som under lång tid rört sig mot att förvandla kompetenta kunskapsförmedlare till handledare åt googlande ungdomar vilka aldrig skall behöva uppleva en tråkig minut. .

Men det är inte bara lärare och politiker som har åsikter om vad skolans uppdrag bör vara. Under Almedalsveckan blev det kanske ännu tydligare än vanligt att den svenska skolan är hårt ansatt av diverse intresseföreningar, grupper och organisationer som alla har sina särskilda krav på våra läroanstalter.

Arbetsgivar- och branschorganisationen Almega vill till exempel att skolan skall vara mer fostrande. Dess näringspolitiska chef Ulf Lindberg skrev tillsammans med Stockholms skolborgarråd Lotta Edholm (FP) på SvD:s debattsida Brännpunkt, att ”svenska ungdomar som kommer ut på arbetsmarknaden brister i handlingskompetenser som servicemedvetenhet, ansvarstagande, initiativförmåga och affärsmässighet”. Enligt Lindberg och Edholm kan och bör skolan göra mer för att inpränta dessa egenskaper i våra barn.

Almega är inte ensamt. Den som söker hittar massvis med förslag och åsikter om vad skolan kan och bör göra. De flesta var för sig både viktiga och behjärtansvärda, men tillsammans bildar de en stor blöt kravfilt som läggs på skolans axlar. Just därför börjar diskussionen om vad skolan ( och kanske framförallt lärarna ) inte bör vara, bli lika viktig som den motsatta. Vi måste inse att lärare måste få vara lärare. De skall inte behöva agera föräldrar, socialarbetare, dietister, eller något annat. Skolan kan och skall väga upp en del av det övriga samhällets tillkortakommanden och bidra med viss fostran. Men det finns gränser.

Får lärarna inte möjlighet att på bästa sätt utöva sitt yrke – att undervisa – stänger vi dörrarna inte bara för en del elever – utan för alla.

$1

Mest läst