Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Paneldebatt: Jörgen Einarsson, planeringschef Trafikverket region väst, Jan Pressfeldt (AD), ordförande samhällsbyggnadsnämnden, Ale kommun, Johan Nyhus (S), ordförande trafiknämnden, Johan Källsson, vice vd Thunbolaget, Anders Sporre, terminalchef Surte Åkeri och Mark Isitt, arkitektjournalist.

Låst läge i debatt om nya Hisingsbron

Nya arbetstillfällen på land mot funktionella transporter till sjöss. Låsta positioner trots tal om samförstånd när nya Hisingsbron debatterades.

Under onsdagsförmiddagen hölls ett seminarium om den nya Hisingsbro som planeras stå klar 2021. Inbjudna var bland annat företrädare för sjöfart och älvkommuner samt trafiknämndens ordförande.

De talade om trafikutveckling, möjligheten att skapa jobb på frigjorda ytor vid mindre påfartskaruseller och brohöjdens påverkan på sjöfarten. Och så visade Chalmersstudenter upp olika alternativ till den föreslagna 13-metersbron.

Den följande debatten gick tämligen lugnt till, men stundtals hettade diskussionen till. Trots att många talade om samförstånd stod det tämligen klart att parterna har en bra bit dit.

GP:s arkitekturskribent Mark Isitt inledde med att än en gång konstatera att enda rimliga lösningen för att både kollektivtrafik och sjöfart ska kunna samsas är en tunnel.

Jörgen Einarsson, planeringschef Trafikverket region väst, menade att riksintresset kräver broöppning åtminstone en gång per timme för att sjötransporterna ska flyta. Sedan funderade Jan Pressfeldt (Aledemokraterna), ordförande samhällsbyggnadsnämnden Ale kommun, över varför man ökar kapaciteten till 48 fartyg om dagen på slussarna i Trollhättan samtidigt som man krymper den i Göteborg.

- Man pratar om kostnader på 3 miljarder, men det ska ses på 100 år så det är ingen kostnad, sa Pressfeldt.

Johan Nyhus (S), ordförande trafiknämnden, kontrade med frågan om Marieholmsförbindelsen klarar 48 passager och att han måste ta hänsyn till Göteborgs intresse.

Anders Sporre, terminalchef Surte Åkeri tog upp den kastade handsken och slog fast att de mindre trafikmängderna vid Marieholm gjorde det lätt att samexistera för sjöfart och tågtrafik där medan vid Hisingsbron "måste någon stryka på foten".

Från församlingen kom frågor om vilken segelfri höjd den tänka bron egentligen erbjuder i öppet läge. Krav på 27 meter framhölls samt synpunkter på att inte går att bygga långsiktigt med en så kallad lyftbro.

- Du har gått vilse i excelarken, du ska tänka på göteborgarna, utbrast Isitt med riktning Nyhus som gick i försvar:

- Jag kan inte bygga hur jag vill, jag måste tänka på säkerhet och svängradier. Jag tittar gärna på förslag men de måste vara realistiska.

- Kom till oss och kompromissa, då blir det tunnel, sa Pressfeldt.

Anders Sporre, terminalchef Surte Åkeri, välkomnade samförståndsinviterna från Nyhus men menade samtidigt att han inte kan begära att en så liten aktör ska ta fram alla tänkbara beräkningar för att ens föreslå alternativ.

- Vad kostar det? Jag sitter inte här i fyra år och sedan får jag ett nytt fint jobb av mina kompisar, det här är avgörande för mig, slog Sporre fast.

- Om ni överklagar och vinner, då är det ditt ansvar att 5 000 jobb försvinner, dundrade Nyhus, märkbart irriterad.

- Det är knappast deras ansvar, det är ditt ansvar för att du har tagit bort möjligheterna till dem, kontrade Isitt.

Efter debatten konstaterade Johan Nyhus att det är viktigt att debatten hålls igång men att han inte räknat med att komma närmare någon lösning just den här dagen.

- Jag tror på att föra samtal och har bokat två möten efter det här. Men jag känner på mig att det kommer att gå till rättslig prövning och då kliver politiken ut och de 5 000 jobb vi vill skapa i området äventyras, sa Johan Nyhus.

Johan Källsson menar att beslut tyvärr redan är tagna och att sakfrågan skulle behöva en omstart får att en samförståndslösning ska kunna uppnås.

- Det är ju en hel region runt Vänern som blir påverkad.

Bild - 2
Chalmerister presenterade flera förslag på alternativa älvförbindelser.
Mest läst