Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Birgitta och Andrea Aronsson fick vänta en och en halv timma på lördagen för att lämna in sina passansökningar.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Långt pass för ett pass

Långa väntetider och missnöjda kunder, stress, sjukskrivningar och övertidsarbete har blivit vardag på passcentralen på Stampgatan i Göteborg.

- Under januari och februari i år har vi tillverkat 4 300 fler pass än samma tid förra året, säger Stig Olsson, biträdande chef på polisens rättsenhet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det betyder en ökning med över 40 procent. Personalstyrkan räcker inte till.

Situationen har väckt missnöje hos så väl kunder som personal.

En insändarskribent berättade i GP att han mötts av en kö på 28 personer – och bara en av elva luckor var bemannad.

"Är det meningen att man ska ta en semesterdag och matsäck för att få ett pass?" undrade insändarskribenten.

Dagen efter beklagade länspolismästaren Ingemar Johansson och sa att "vi arbetar intensivt för att förbättra servicen" och att man inte ska behöva vänta mer än tio minuter på ett pass.

Han berättade dock inte om missnöjet hos den egna personalen.

För de som ska ta emot passansökningarna har det varit stressande med långa köer och beordrad övertid varje vecka. De har haft svårt att ta lunch och många har blivit sjukskrivna.

Normalt arbetar 21 personer på passcentralen för att ta emot i elva luckor, eller vad polisen kallar pelare. I praktiken är det i dag 17 personer som jobbar där varav en del jobbar deltid och andra är sjuka. I går eftermiddag var därför bara fem av de elva pelarna öppna.

- Och egentligen är detta vår lågsäsong. Högsäsongen kommer inför sommarens semester. Nu har vi fått förra sommarens problem redan i januari, säger Stig Olsson.

Han har arbetat fram olika förslag till lösningar som polisledningen ska ta ställning till under fredagen. Vad det rör sig om vill han inte säga innan beslut tagits.

- Men problemen är två. Bemanningen med de långa väntetiderna och kapaciteten på själva lokalen.

Stig Olsson hoppas att problemen ska vara lösta i april och i god tid inför sommarens rusning efter nya pass.

Det hoppas Birgitta och Andrea Aronsson från Torslanda också. I går fick de vänta en och en halv timma för att lämna in sina passansökningar.

- När vi kom vid 11-tiden var det 60 personer före oss i kön, säger Birgitta. Men vi var beredda och gick till Nordstan och fikade så vi har inte suttit här mer än en halvtimma.

- Men det är dåligt att vi skall behöva vänta så länge. Sen måste vi hit om tio dagar för att hämta passet och då är det väl lika långa köer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.