Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Långgata kan bli gånggata

Tredje Långgatan kan bli Tredje Gånggatan. Fastighetsägare lobbar nu för folkliv framför trafik längs gatan som ska bli en av landets restaurangtätaste.

Det är svårt att tro det nu, mitt i röran av nedplockat byggmaterial och stora urblåsta lokaler. Men här, i Auktionsverkets gamla byggnader, ska flera nya restauranger, kaféer och en ny kulturarena slå upp portarna redan i höst.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi vill förändra gatans karaktär och håller just nu på att bygga om fastigheten. Utöver flera restauranger och kulturarenan så öppnar vi även upp bakgårdarna, som ska bli publika, säger Jonas Järvmarker, vd på Avenyfamiljen, som tog över auktionslokalerna i vintras.

Tillsammans med grannfastigheterna, som också har öppna innergårdar, försöker man nu etablera namnet Långgårdarna. De ska bli små oaser mitt i stan med grönska, serveringar och butiker.

- Vi kommer att öppna upp våra två gårdar som vi bygger ihop, lite med inspiration från Victoriapassagen, för att få ett flöde, säger Jonas Järvmarker.

Det finns redan gott om restauranger längs gatan. Hur tänker ni kring det?

- Vi ser det som en styrka. Det kommer att bli Göteborgs, ja om inte Sveriges, restaurangtätaste gata. Vi tror att det blir hit folk rör sig när de ska ut och äta, säger Jonas Järvmarker.

För att ett stort flöde av människor ska kunna njuta av gatulivet på Tredje Långgatan måste bilarna anpassa sig till folklivet menar Avenyfamiljen, som fått med sig flera andra fastighetsägare på gatan. I ett förslag till Trafikkontoret vill man göra gatan till ett så kallat gångfartsområde. Men för att uppfylla kraven för det måste hela gatan byggas om och trottoarerna tas bort.

- Det finns ingen finansiering för det förslaget som det är nu, säger Beata Löfmarck, trafikplanerare på Trafikkontoret.

Men Avenyfamiljen har inte gett upp. Eftersom man räknar med ett flöde på mellan 1 500 och 2 500 personer per dag, bara till de egna ställena, kommer det att ställas helt nya krav på tillgänglighet.

- Behoven ändras. Auktionsverket hade ju mycket hämtning och lämning och då behövdes bilar. Nu ska folk i stället komma gående eller cyklande, säger Jonas Järvmarker.

Det nya förslaget som fastighetsägarna på gatan nu diskuterar är en enklare variant som innebär att gatubeläggningen är kvar som den är och att man bara skyltar om till gångfartsområde.

- Vi föreslår det för att det inte ska rinna iväg en massa år innan det blir av. Jag fick idén när jag var i Stockholm och såg att de gjort så på Götgatan, säger Jonas Järvmarker.

Glenn Karnefors äger byggnaden intill Auktionsverket, där bland annat restaurangen Byns Bistro huserar. Han är en av fastighetsägarna som står bakom förslaget om gångfartsområde och konstaterar att gatan är ganska bortglömd som det är i dag.

- Ja, det får jag säga. Den är väldigt död på kvällarna. Folklivet slutar vid Haga och sedan kommer inget mer. Det vore kul om vi kunde få till en fortsättning på stråket, säger han.

På Trafikkontoret har man inte fått in det nya förslaget ännu, men man bedömer det som tveksamt att det ska kunna gå att genomföra.

- Vi kommer troligen inte att reglera området permanent på det viset. Men eventuellt kan det bli tal om ett försök eller ett test utan att bygga om gatan, säger Beata Löfmarck.

Utöver att det ska synas tydligt att hela vägbanan också är ett gångstråk finns andra hinder som man måste ta hänsyn till.

- Här handlar det om boendeparkeringar också. Det är ett väldigt tryck på dem i Linnéstaden så vi måste nog utreda den delen också först, säger Beata Löfmarck.

Fakta: Gångfartsområde

I ett gångfartsområde får man inte köra fordon med högre hastighet än gångfart. Man får inte heller parkera på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser. Förare har väjningsplikt mot gående.

Ett gångfartsområde måste vara utformat så att det framgår att gående nyttjar hela ytan och inte inbjuda fordonsförare att köra fortare än gångfart.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.