Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Vanlig syn. Västtrafik har dränkts i klagomål från resenärer. Bild: Bild: Henrik Björnsson

Lång väntan på ersättning

Västtrafik ligger sex veckor efter med utbetalningen av resegarantier. 25 personer jobbar extra för att komma ikapp.

Den kalla och snörika vintern har lett till att Västtrafik dränkts med klagomål från resenärer som inte kommit fram i tid. Normalt får Västtrafik 800 krav på resegarantier i veckan.

- Det har kommit omkring 5 000 klagomål varje vecka sedan vecka 48, säger Ronny Thörnqvist, chef för kundservice vid Västtrafik.

Det har lett till att utbetalningarna blivit kraftigt försenade. De som skickade in krav i mitten av december har ännu inte fått sina pengar.

- Vi har satt in alla resurser och 25 personer jobbar extra för att vi skall hinna ikapp med utbetalningarna, säger Ronny Thörnqvist.

Gränsen för att få ersättning går vid 20 minuters försening. Då får resenären 50 kronor. Det högsta belopp som utbetalas är 300 kronor.

Den gångna säsongen blir dyr för Västtrafik. Hittills har 6,3 miljoner kronor betalats ut i resegarantier.

Det är ändå inte slutnotan. Resande som inte nådde sina slutmål i tid i december väntar alltså fortfarande på sina pengar.

Den förra säsongen betalade Västtrafik ut omkring två och en halv miljon kronor i resegarantier.

Mest läst