Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lågprisflyg till Paris och Rom

Tuff konkurrens väntar mellan lågprisbolagen som flyger på Göteborg. Ryanair storsatsar nu på att knyta ihop Bryssel, Rom, Edinburgh och Paris med Göteborg.

- Ryanair gör sin största satsning på Göteborg med fyra destinationer som går till huvudstäder. Vi kommer också att fortsätta att flyga på Milano som varit mycket populärt hos skidåkarna fram till februari och mars, säger Elina Hakkarainen, Ryanairs nya Nordenchef, när hon är på Göteborgs City Airport för att inviga den nya Edinburghrutten.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Däremot läggs Glasgow ner som resmål.

Att Ryanairs massiva storstadssatsning till Göteborg skulle bero på hårdnande konkurrens från andra lågprisbolag, som vill ta för sig av den västsvenska marknaden, håller hon inte alls med om.

- Ryanair har byggt ut mycket av sin verksamhet i Sydeuropa och nu tänker vi arbeta vidare i de nordiska länderna, säger hon, samma dag som det irländska lågprisbolaget redovisar en vinst på 4,2 miljarder kronor under räkenskapsårets första halvår, april till september. En ökning med 17 procent.

Det är inte bara Ryanair som har all anledning att vara nöjda. Göteborg City Airport, som samarbetat med bolaget i nio år, har nu 16 destinationer från flygplatsen i Ryanairs regi.

- Utvecklingen har varit fantastisk sedan 2001. Likt många andra drabbades vi av finanskrisen, men i år har antalet passagerare ökat med 16,5 procent och vi tror att vi kommer att landa på 700 000 till 750 000 passagerare i år, säger flygplatsens vd Göran Hall.

Lågprisbolag som Ryanair ger inte bara ressugna västsvenskar med liten plånbok en möjlighet att ta sig ut i världen. De öppnar också vägen för nya turistströmmar och inkomster till Göteborg.

Resandet, och inte minst weekendresor till städer, ökar både ut och in. Och enligt Lennart Johansson, som är Göteborg & Co flygbranschexpert, så skapar Ryanair en volymökning med 60 procent.

För några år sedan gjordes det en undersökning om hur resenärerna med lågprisflyg konsumerar när de besöker Göteborg, jämfört med affärsresenärerna.

- Det visade sig att de i snitt stannade fyra dagar och spenderade 550 euro på restauranger, shopping och evenemang och men valde att bo billigare. Affärsresenärerna spenderade 660 euro och valde ett dyrare boende, säger Lennart Johansson.

Och med de nya storstadsdestinationerna ser han stora möjligheter med att locka nya besökare till både evenemang och konferenser i Göteborg.

- Tillgången på avgångar är avgörande, för det finns 100 miljoner européer på bara två timmars avstånd härifrån, säger Lotta Nibell-Keating, utvecklingschef på Västsvenska turistrådet.

I dag tillför turismen 24 miljarder kronor årligen till Göteborg, och ger tusentals människor arbete. Men 65 procent turisterna väljer att komma under sommarmånaderna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.