Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Lärare skall undervisa

    Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

    Det är många som med liv och lust ger sig hän när det debatteras skolfrågor. Journalister, politiker, pedagoger, forskare och föräldrar. Alla med en egen bild av skolan och de lösningar som behövs för att utbildningssektorn skall återhämta sig ifrån det senaste decenniets kräftgång. Allt för sällan lyckas unga människors egna erfarenheter ta sig igenom bruset. Men häromdagen hände det. I en debattartikel i Svenska Dagbladet (24/5) berättar gymnasisten Walter Berggren om sin högstadietid och lektioner präglade av självständigt arbete och lärare som istället för att undervisa blivit datorvakter. Eleverna förväntades forska.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Berggren skriver själva forskandet innebar ofta i praktiken att skriva av en Wikipedia-artikel, fast med egna ord. Sedan lämnades arbetet in och proceduren upprepades i nästa moment.

    Texten ger en tydlig bild av hur snett dagens skola har hamnat. Ändå finns det fortfarande många vuxna som håller fast vid att en elevstyrd inlärning utan fast struktur är den bästa. De borde lyssna på elever som Walter Berggren.

    Det han efterfrågar är främst en sak: lärare som undervisar. Pedagoger som står längst fram i klassrummet – vid katedern – och delar med sig av sin kunskap.

    Det är dags att erbjuda honom och alla andra barn det. Det är deras rättighet.