Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Kupp mot SVT:s Musikhjälpen

Nöje Bluffmakare slog i december till mot SVT:s Musikhjälpen, uppger Aftonbladet. Totalt 5,7 miljoner samlades då in till Radiohjälpen i syfte att bekämpa malaria.

Massor av göteborgare flockades i mitten av december utanför Storan för att till tonerna av en sambaorkester beskåda hur Musikhjälpens tre programledare: Ametist Azordegan, Christer Lundberg och Jason "Timbuktu" Diakité, låstes in i en glasbur av ingen mindre än den gamle skräckrockaren Alice Cooper.

I sex dagar körde de sedan tv-sänd radio dygnet runt. Lyssnarna och tittarna kunde sms:a och önska låtar, och med varje önskan skänktes pengar till Radiohjälpen.

Totalt samlades under veckan in 5,7 miljoner kronor för kampen mot malaria.

På torsdagen uppges i Aftonbladet att Musikhjälpens tv-sändning utsatts för en bluff. Under 21 minuter natten den 20 december rullade ett annat sms-nummer än det korrekta i tv-rutan. Hur stor andel av Radiohjälpens gåva som kan ha hamnat i orätta händer är i nuläget oklart.

Produktionsledare Pär Nordahl säger till Aftonbladet att SVT och SR kommer att inleda en utredning om det som har hänt. De tittare som sms:at till fel nummer kommer att bli ersatta och de pengar som donerats ska komma Radiohjälpen till godo, säger han till Aftonbladet.

Enligt Nordahl rör det sig antagligen inte om några större summor som kan ha försvunnit:

- Vid den här tiden på natten kom ungefär fem sms-önskningar i minuten, säger han.

Aftonbladet uppger att dert falska sms-nummer som förekom - 72599 istället för korrekta 72999 - är identiskt med det sms-nummer som i måndags stängdes på inrådan av Etiska rådet för mobilteletjänster efter bluffmejl om en Karibien-rese-vinst.

- Stämmer det här så är det ett allvarligt bedrägeri mot Radiohjälpen, säger Finn Norgren, generalsekreterare på Radiohjälpen.

Mest läst