Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kungliga Operan byggs om för två miljarder

    Regeringen utlovar två miljarder till att bygga om Kungliga Operan i Stockholm. I stället för ett nytt operahus tänker sig kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) en ny opera i den gamla.

    De som trott att Sverige skulle följa i fotspåren av våra nordiska grannländer och bygga ett nytt operahus i Stockholm fick se drömmen gå i kras. Regeringen vill i stället göra en omfattande ombyggnation av nuvarande Kungliga Operan, ett vägval som välkomnas varmt av operachefen Birgitta Svendén:

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    -Det som varit den verkligt stora frågan är ju just huset, sedan jag tillträdde har vi verkligen försökt tänka till kring vad det här huset ändå besitter och då kan man ju börja med det helt fantastiska läget.

    Birgitta Svendén bedyrar att hon både inför sig själv och inför kulturdepartementet varit minst lika tydlig med allt det som inte fungerar. Förutom arbetsmiljöförbättringar och moderniseringar av stora scenen efterlyser hon en ny mindre scen till mer experimentella satsningar men också för uppsättningar riktade till barn och ungdomar. Hon vill också att operahuset ska göras mer öppet och publikt.

      

    Plan under nästa år

    Enligt kulturministern är regeringen beredd att avsätta två miljarder kronor till satsningen. Statens fastighetsverk får nu i uppdrag att tillsammans med Operan ta fram en plan som ska redovisas under 2014.

    -Vi ser inga hinder för att det här skulle gå igenom, jag tror det välkomnas av alla, säger Lena Adelsohn Liljeroth (M) som dock inte kan säga vad som sker vid en eventuell valförlust. -Det vi kan göra är att ta fram en plan och se till att det finns pengar avsatta.

    Under många år har ett helt nytt operahus diskuterats men Birgitta Svendén tycker sig, trots kampanjer som Operainitiativet, inte ha sett någon bred allmän opinion för en sådan satsning.

      

    Stjäl pengar från konsten

    Kulturdepartementet i sin tur framhåller att ett helt nytt operahus riskerar att stjäla pengar från den konstnärliga verksamheten. Operahuset i Köpenhamn är ett aktuellt exempel på det. Birgitta Svendén menar att såväl Norge som Finland, till skillnad från Sverige egentligen inte hade något alternativ till nybygge.

    -I Oslo hade man en biograf och i Helsingfors ett väldigt nedslitet icke fungerande operahus. Danmark skulle kanske ha klarat sig med det gamla men där fick man ju ett nytt hus.

    Den nya operan i Köpenhamn var en gåva till staten från skeppsredaren Mærsk Mc-Kinney Møller.

    Frågan är hur långt de aviserade två miljarderna räcker för Stockholms del? När ombyggda Royal Opera House i London invigdes för 14 år sedan var det redan då till en kostnad av 2,3 miljarder kronor. Arkitekter och byggare hade stångat sig blodiga för att inte förstöra kulturhistoriska värden. Birgitta Svendén har ännu inte haft några överläggningar med Riksantikvarieämbetet.

    -Men det är ingen orsak till skrämselhicka.

      

    KUNGLIGA OPERAN:

    Det nuvarande operahuset invigdes 1898. Det byggdes efter att Gustav III:s operahus på samma plats rivits.

    Operans scenmaskineri renoveras just nu sommartid (i år plus nästa år) för cirka 100 miljoner kronor, allt för att göra det funktionsdugligt. Regeringens förslag innebär att Statens Fastighetsverk tillsammans med Operan ska ta fram en handlingsplan som ska ligga till grund för en djupgående renovering och ombyggnad, gissningsvis en utbyggnad uppåt eller åt sidorna. Planen ska redovisas under 2014. Syftet är att förbättra arbetsmiljön men också att göra huset mer tillgängligt för nya grupper, däribland barn- och ungdomar, samt flera typer av uppsättningar och inte minst internationella scenkonstsamarbeten.

    Dock inte för musikaler:
    -Stockholm har redan ett antal bra musikalscener som är bra på vad de gör. Jag kan stolt säga att vi har 91 procents publikbeläggning med opera och balett. Men om tio år är det en ny chef här och då kanske det blir musikal, säger Birgitta Svendén.

    Under ombyggnaden måste verksamheten utlokaliseras under ett eller två år.

    KOMMENTARER:

    Bengt Rönnhedh, arkitekt vid Tengbom arkitekter och delaktig i föreningen Operainitiativet:
    -Jag förhåller mig osäker till hur mycket operahuset tål att byggas på och byggas ut för att få de arbetslokaler som behövs. Huset är av starkt riksintresse och mår bäst av att se ut som det gör i dag. Däremot kan man med all säkerhet effektivisera det. Men en utbyggnad av huset, ett nytt scenhus till exempel skulle landa långt ut i Kungsträdgården och kommer att förstöra hela Stockholms stadsbild.

    Claes Fellbom, grundare av Folkoperan och tidigare professor i operaregi, är besviken över förslaget:
    -Jag vill absolut inte göra om Kungliga Operan till en kongresshall, det vore fasansfullt. Men vi måste ha ett stort nytt musikteaterhus som kan ta hand om moderna människors förväntningar på resurskrävande musikteater. Om du ska göra en modern musikal av exempelvis Andrew Lloyd Webber, så kräver det sådana enorma tekniska förutsättningar att Kungliga Operan inte ens efter en renovering kan klara av en sådan uppsättning.

    Gunilla C Carlsson, Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson, är försiktigt positiv:
    -Jag tycker att det låter lite spännande, men vi måste ju se hur förslaget kommer att se ut. Det finns exempel på andra operahus där man har byggt om och det finns en del frågeställningar jag tycker att man måste få med sig tillsammans med Operan.

    Hon reagerar dock över att pengarna till renoveringen inte finns avsatta i budgeten.
    -Man lägger över det på nästa mandatperiod. Det är ett löfte som man inte vet om det kommer att hållas eller inte.