Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

"Kunderna skräms till köp"

Ekonomi Skrämsel och oseriösa metoder. Det anklagas Göteborgsföretaget Key code security för. Bolaget toppar klagolistan hos Konsumentverket och snart väntar en stämning i domstol.

Key code säljer nyckelbrickor och olika säkerhetstjänster. Bolaget var föremål för granskning av Konsumentverket redan 2007 och har under de senaste fem åren fått många hundra anmälningar. Fjolårets notering är 262, rekord under 2015.

Klagomålen gäller till stor del en tjänst som uppges skydda mot id-stöld. Många hävdar att företaget använder skrämsel som säljmetod. "Hotfullt", "mycket otrevligt" och "skräckscenario" är ord som förekommer i handlingarna.

"Säljaren försökte skrämma mig till att köpa ett abonnemang", skriver en man från Bohuslän.

"Jag var helt skakig och mådde riktigt dåligt efter samtalet", uppger en annan anmälare.

Ett flertal personer uppger att de fått räkningar utan att ha beställt något. En vanlig berättelse är att säljaren var påstridig och kunden gick med på att få information hemskickad. Därefter anlände kravbreven.

"En försäljningstaktik som borde förbjudas", anser en kvinna i Skåne.

"Jag vägrar betala för ingenting", skriver en kund i Småland.

I våras startade Konsumentverket ett nytt tillsynsärende mot Key code security. Efter några månaders brevväxling, där företaget avvisade mycket av kritiken, beslöt verkets jurister att ta hårdare tag.

- De har inte hörsammat våra påpekanden. Det har varit helt verkningslöst, säger Carolina Andersson som är processråd hos konsumentombudsmannen, KO.

Hon förbereder en stämningsansökan som ska lämnas in efter nyår.

- Den kommer någon gång i vinter, kanske i slutet av januari.

Varför väljer ni att stämma?

- Anmälningarna är väldigt många och väldigt samstämmiga. Säljaren säger: "Dina personuppgifter ligger ute på nätet". Konsumenten blir rädd och tror att det är ett pågående bedrägeri. Det är vilseledande och otillbörlig marknadsföring. Konsumenterna skräms att köpa en tjänst som de inte skulle ha köpt under andra omständigheter, säger Carolina Andersson.

Exakt vad stämningen ska innehålla är inte avgjort. I tidigare liknande mål har KO yrkat förbud mot oseriösa säljmetoder plus en straffavgift som kan uppgå till miljonbelopp.

I somras stämde KO företaget Rakexperten, som drivs av samma personer. Tingsrätten har klubbat ett interimistiskt förbud. Om detta överträds hotar böter på en miljon kronor per vecka.

Den här gången kan det också bli tal om att dra styrelseledamöterna personligen inför rätta.

- När samma personer gör samma typ av överträdelser i olika bolag, då finns det möjlighet att gå på personligt företrädaransvar, säger Carolina Andersson.

Företagets vd - och styrelseordförande Daniel Johansson vill inte bli intervjuad per telefon. I ett mejlsvar försvarar han bolagets säljsamtal: "Det är precis så som en id-kapning och efterföljande bedrägeri går till, vi har beskrivit det så tydligt vi har kunnat med avsikten att informera."

Johansson hävdar att anmälningarna kan ha "minst tre orsaker".

"För det första har vi arbetat med telemarketing för att sälja en tjänst som skyddar privatpersoner mot id-bedrägerier vilket gjort att några har känt sig obekväma eller skrämda, det ber vi om ursäkt för eftersom det inte varit vår avsikt."

"För det andra hade vi interna utmaningar vintern 2014 som resulterade i många anmälningar. Efter att vi gjorde flera justeringar, bland annat ändrade vi i talmanus, vi vidareutbildade säljarna och använde endast erfarna säljare på produkten id-skydd, blev resultatet att antalet anmälningar (gick) ner."

"För det tredje krävs det inte någon egentlig orsak för att anmäla ett företag till Konsumentverket. Alla kan anmäla för vad som helst utan att sanningen i anmälan verifieras", skriver Daniel Johansson.

Han uppger att problemen 2014 ledde till en ökning av anmälningarna i januari-februari 2015. Dessa månader stod för 90 av årets anmälningar, alltså ungefär en tredjedel.

Anmälningar till Konsumentverket 1 januari – 22 december 2015

1. Key code security262

2. Autopriser m fl (UPSF OÜ)246

3. Adressenheten190

4. Swedfone 154

5. INT förbrukningsartiklar

/ Samma sol 142

6. Tele 2 / Comviq 136

7. Tre / Hallon 130

8. Telia / Halebop 129

9. Jobform 127

10. Mysafety 126

Strax under strecket

11. Garcinia / Herbal X m fl 122

12. Vinnarum 115

13. 0700 113

14. Okänd 111

15. Bolagsupplysningen 102

16. Telenor99

17. 4one telekom92

18. Nummerupplysningen 91

19. Norwegian 87

20. Europaspelet m fl 86

Utdrag ur Key code securitys samtalsmanus:

"Kontaktar dig därför att det har uppdagats här att ditt personnummer ligger ute på ett offentligt register på internet.

Jag förstår, dessvärre är det så att det här registret kan användas av människor i kriminella syften (...) Det de här bedragarna gör är att de börjar handla dyra produkter på avbetalning i ditt namn, oftast tv-apparater och datorer. Men de kan även öppna ett bankkonto med kredit eller ta ett lån i ditt namn, och (...) det är ju ingen direkt trevlig faktura att få hem i brevlådan om man säger så."

Bolaget uppger att manuset har ändrats.

Mest läst