Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Lisa Askling hämtar sin nya lastbil.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kunder fick sina nya lastbilar

    Så var det äntligen dags. På lördagen fick de 100 första nya kunderna nycklarna till sina nya Volvolastbilar, kallad FH-modellen.

    100 stycken lastbilar i regnbågens alla färger stod på lördagsmorgonen uppställda i vårsolen på Lisebergs parkering. Det var dags för Volvo Lastvagnar att leverera den nya lastbilsmodellen FH till de första nordiska kunderna. Modellserien presenterades under storslagna former i september och tillverkas nu både i Tuve i Göteborg och i belgiska Gent.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    En stor skara av kunderna som var på plats hade kommit från Norge, några färre från Danmark och ett tjugotal var svenskar. En av dem som fick kliva in i sin nya lastbil var Lisa Askling.

    – Det är ju kul, nytt och fräscht, säger hon.

    Det var först för några veckor sedan hon fick reda på att hon skulle få en ny lastbil och är ännu ganska försiktig i sitt utlåtande om den nya modellen. Hon hade kört från åkeriet i Kumla för att hämta den och nu väntade en rejäl testkörning hem. Som den enda på företaget med den nya lastbilen hoppas hon inte att några av kollegorna ska bli avundsjuka på måndag.

    – Det hoppas jag inte. De kan få sitta i den om de vill, säger hon och skrattar.

    Nu hoppas Lisa Askling, som kör cementdelar till vardags, att jobbet ska bli behagligare i den nya lastbilen med större utrymmen och bättre arbetsmiljö.

    Hans Börjesson, Volvo Lastvagnars nordiska chef var också på plats och förklarade några av fördelarna med det nya fordonet som han kallar "världsledande".

    – De stora genombrotten är förarmiljön. Det andra är körbarhet. Vi har investerat oerhört mycket för att man ska få en personbilskänsla.

    Han berättar också att lastbilen har en bränsleförbrukning som är cirka tio procent bättre än sin föregångare och en särskild farthållare som memorerar vägen den kör på för att sedan anpassa körningen nästa gång man kör sträckan.

    Efter att ha investerat elva miljarder kronor i projektet som pågått i många år var Hans Börjesson nöjd med dagen.

    – Solen skiner och allt är ju perfekt, säger han.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.