I "Red dead redemption 2" tar spelaren rollen som en brottsling i jakt på friheten utanför samhällets begränsningar. Pressbild.
I "Red dead redemption 2" tar spelaren rollen som en brottsling i jakt på friheten utanför samhällets begränsningar. Pressbild.

Västern ska vinnas i "Red dead redemption 2"

Det har tagit mer än sju år att skapa västerneposet "Red dead redemption 2". Förväntningarna är skyhöga. Det senaste spelet utvecklaren Rockstar Games släppte blev världens mest inkomstbringande underhållningsprodukt hittills – "GTA 5".

ANNONS
|

Tidigt 2011 började Rockstar skissa fram hur de ville att uppföljaren till "Red read redemption", från året dessförinnan, skulle se ut. Det har varit ett hästjobb. Huvudmanuset är på 2000 sidor, 2200 arbetsdagar har tillbringats av 1200 skådespelare i motion capture-studio för att skapa rollfigurernas rörelser i spelet, enligt en artikel i Vulture.

- Vi är den största arbetsgivaren av skådespelare i New York, säger Dan Houser, medgrundare till Rockstar, till magasinet.

ANNONS

Höga förväntningar

"Red dead redemption 2" är det första spelet Rockstar släpper sedan "GTA 5" 2013, och det första som är utvecklat i första hand för den nuvarande generationen konsoler. Det är inte svårt att föreställa sig en viss press innanför dörrarna till Rockstars utvecklingskontor. "GTA 5" beskrivs som den mest inkomstbringande nöjesprodukten med fler än 100 miljoner sålda exemplar.

Liksom i "GTA" är det brottslingar i samhällets utkant som är i fokus, även om tidsperioderna är skilda. I "Red dead redemption 2" tar spelaren rollen som Arthur Morgan, en bandit som är medlem i ett gäng fredlösa. Gänget leds av Dutch van der Linde. Det är strax före förra sekelskiftet, och platsen är den amerikanska västern.

- Vi försökte att fånga en otämjd del av det amerikanska livet 1899 i en snabbt industrialiserande nation som snart skulle sikta in sig på världsscenen, och göra vad som helst för att modernisera sig, säger Aaron Garbut, som arbetar med spelets design, The Hollywood Reporter.

ANNONS

Utspelar sig tidigare

Även om titeln antyder att det rör sig om en uppföljare, så utspelar sig spelet tidsmässigt tolv år före "Red dead redemption".

En stor del av spelet kretsar kring de fredlösa, och hur tidsandan förändrar dem.

- Morgan har en känsla av att hans tid kan ha kommit och gått, säger Houser till Vulture.

Det finns så klart en hel del kopplingar mellan spelen, bland annat så räddar Morgan en ung version av John Marston, protagonisten i det första spelet. Dutch van der Linde spelade också en viktig roll i det ursprungliga "Red dead redemption".

- Vi ville alla veta mer om honom och gänget – hur var det att rida med dem? Vad ledde dem till händelserna i det första spelet? Vad hände med dem längs med vägen, säger John Bass, som arbetat på titeln för Rockstar, till The Hollywood Reporter.

ANNONS

Sömlöst och organiskt

Journalister som fått prova de första timmarna ur spelet beskriver en detaljerad, vacker, öppen värld. Rockstar har ansträngt sig för att spelet ska upplevas sömlöst, dels mellan mellansekvenser och de delar då spelaren kontrollerar rollfiguren, dels kring hur uppdrag inleds, där symboler som visar att ett sådant inletts lyser med sin frånvaro.

"Detaljer, djup och val definierar alla aspekter av 'Red dead redemption 2'", skriver Rockstar själva. Exempel på det är att föremål, utrustning, naturen och huvudpersonen själv är föränderliga. Hur Morgan ser ut – om han exempel är smutsig eller orakad – och hans agerande påverkar hur människor bemöter en. Hästar – en viktig del i spelet – finns i olika raser och genom att knyta band med dem kan de lära sig nya färdigheter.

- Vi var besatta av att världen skulle kännas naturlig och organisk i alla avseenden. Var du än tittar ska du se något som lockar dig, säger Rob Nelson, en av dem som arbetat med spelets design, till Vulture.

"Red dead redemption 2" släpps den 26 oktober till Playstation 4 och Xbox One.

ANNONS
TT

Fakta: "Red dead redemption 2" i siffror

300000 animationer.

500000 rader av dialog.

1200 skådespelare.

2200 arbetsdagar i motion capture-studio.

2000 sidor huvudmanus.

200 typer av djur – inklusive fåglar och fiskar.

19 olika hästraser.

192 olika musikstycken.

50 unika vapen, som går att uppgradera och som förändrats utifrån hur mycket de används.

65 timmar ska det ta att klara spelet.

8 olika utvecklingskontor har arbetat med spelet.

5 fiktiva delstater ingår i spelet.

Källor: Rockstar, Vulture, The Telegraph, Kotaku och The Hollywood Reporter.

ANNONS