Många utvecklare gör hastverk när nya versioner av gamla spel ska utvecklas, enligt Randall Lowe vid Bluepoint. På bilden ett spel ur Bluepoints version av "Uncharted".
Många utvecklare gör hastverk när nya versioner av gamla spel ska utvecklas, enligt Randall Lowe vid Bluepoint. På bilden ett spel ur Bluepoints version av "Uncharted".

Utvecklare oroas över slarviga nyutgivningar

Att släppa en nyutgåva av ett populärt gammalt spel är lukrativt, enligt Randall Lowe, producent vid företaget Bluepoint. "Tyvärr har en del omgjorda versioner som släppts bara varit enkla sätt att tjäna pengar", säger han.

ANNONS
|

Spelbutikernas hyllor dignar av nyutgåvor av gamla spel, som putsats upp och släppts till nya generationers tv-spelskonsoler. USA-baserade utvecklaren Bluepoint Games har blivit expert på området, och gett bland annat "Uncharted", "Metal gear solid" och "Shadow of the colossus" nytt liv. I det sistnämnda spelet, som ursprungligen släpptes 2005 till Playstation (PS) 2, har bolaget dessutom gjort om spelet två gånger, först till PS3 och nu nyligen till PS4.

Nyversionen av "Shadow of the colossus" har fått fint kritikermottagande sedan det släpptes för en månad sedan.

"Spelet är fortfarande relevant tack vare dess tidlösa historia och att det lockar spelare med alla bakgrunder och preferenser", säger Lowe i en mejl-intervju.

ANNONS

Affärsmässigt smart

Lowe medger att det inte går att förneka att en nyutgåva av ett framgångsrikt spel till en ny publik är ett smart affärsmässigt beslut, men att många brister i kvaliteten.

"När listan på spel som folk vill se omgjorda minskar, så kommer vi antagligen att se fler enkla försök att tjäna pengar på spel som hastas fram".

Han säger också att Bluepoint tvingas tacka nej till olika spel man skulle vilja göra om, men som man inte hinner med. Det leder enligt Randall Lowe till att slarviga utgivare gör dem i stället.

"Det sårar oss, som spelare och proffs, att se det."

Bygger på bra spel

Men John Eidelmann, ordförande för Angi, branschföreningen för nordiska spelindustrin, håller inte med om oron.

- Det är klart att utvecklarna ser det som en möjlighet att tjäna mer pengar. Det är en mindre kostnad att remastra något (göra nyversion) än att göra något helt nytt, man gör det ju för att tjäna pengar, det är inget snack om den saken.

Flera av nyutgåvorna, som "Crash Bandicoot" och "Uncharted", har sålt bra i Norden. Eidelmann ser "bara vinnare" när nya spelare kan introduceras till en befintlig serie.

ANNONS

- Så länge det finns ett bra spel i botten så funkar det. Det finns några exempel där det inte funkar, då har det ofta berott på att det inte var den bästa licensen från början, säger han.

TT

Fakta: Så kan spel göras om

Att göra en nyversion (remastra) ett spel handlar inte bara om att skicka ut ett gammalt spel i en ny förpackning.

Här är några exempel på vad som kan förbättras.

  1. Grafik. Att putsa upp grafiken är snudd på obligatoriskt. Det kan handla om högre upplösning, snabbare bilduppdatering, smidigare animationer och exempelvis förbättrade ljus- och partikeleffekter.
  2. Flera spel. Det är vanligt att flera spel i en serie paketeras ihop.
  3. Extramaterial. Ofta inkluderas expansioner och nedladdningsbart material (DLC).
  4. Ändringar i handlingen. Vissa spel ändrar också delar i själva berättandet, som exempelvis "Ratchet & Clank".
  5. Förbättrad kontroll. Kontrolluppsättningen kan vässas.
  6. Spelförbättringar. Ibland införs förändringar i spelupplevelsen. När "GTA V" släpptes till nya konsolgenerationer infördes exempelvis ett förstapersonsläge.

ANNONS