Den ledande popfestivalen Bråvalla gick tidigare i veckan ut med att de villbli mer jämställda. Festivalen drog i onsdags igångsinfemte upplagai ordningen. Ledningen har föregående år fått stor kritik angående könsfördelningen på scenerna. Procenten över de mansdominerade akterna har varit skrämmande högre ände kvinnodominerade.
Sämre igen
År 2014, året med katastrofsiffran85 procent manliga akter, lovade Bråvallas marknadschef Niklas Westergren att de skullebli bättre vad gäller arbetet med att få en mer jämställd festival. Året därpå resulterade i debästa siffrorna hittills, då procenten sjönk ner till 78.Därefter har det blivit sämre igen. Jämställd festivals mätning för i år visar visserligen på ett bättre resultat än i fjol, men faktum kvarstår: Bråvalla befinner sigbland de fem sämsta festivalerna i Sverige vad gäller jämlikhet på scenen.
– Många av de större festivalerna ligger kvar på ungefär samma siffror som när vi började räkna för sex år sedan, trots att de mycket väl vet om hur statistiken ser ut, säger Kristina Wicksell, pressansvarig på Jämställd festival.
GP har försökt nå Bråvallafestivalen.
Bråvallas statistik de senaste fem åren
2013: 83% mansdominerade akter och 17 procent kvinnodominerade akter
2014: 85% män, 14% kvinnor, 1% mixade akter
2015: 78% män, 22% kvinnor
2016: 83% män, 12% kvinnor,5% mixade akter
2017: 81% män, 18% kvinnor,1% mixade akter
De tio största musikfestivalerna 2017
Gefle metal festival:
94 % mansdominerade akter, 6 % kvinnodominerade akter
Sweden rock:
92 % män,8 % kvinnor
Summerburst:
89 % män,11 % kvinnor
Emmabodafestivalen:
88 % män, 11 % kvinnor, 1 % mixade akter
Bråvalla:
81 % män, 18 % kvinnor,1 % mixade akter
Way out West:
66 % män,34 % kvinnor
Storsjöyran:
50 % män, 45 % kvinnor,5 % mixade akter
Urkult:
43 % män, 45 % kvinnor,12 % mixade akter
Popaganda:
42 % män,58 % kvinnor
Stockholm Music & Arts:
33 % män,67 % kvinnor
Källa: Jämställd festival, TT