Tonårsångest och teaterdrömmar

Teater, tonåringar och en tragedi från en annan tid. Sara Bergmark Elfgren är tillbaka med sin första bok efter den hyllade Engelsfors-trilogin, den här gången utan parhästen Mats Strandberg.

ANNONS
|

De finns i många städer, de gamla läroverken från slutet av 1800-talet, tunga byggnader i tegel. De kan heta Hvitfeldtska och Schillerska, eller Södra Latin, Norra Real och Östra Real.

Idag är de gymnasieskolor, några av dem med estetiska program med inträdesprov och stor konkurrens om platserna.

–Jag ville skriva om den miljön, en elitistisk skola med mycket historia. Södra Latin i Stockholm har kanske det mest kända teaterprogrammet, men jag ville inte peka ut en speciell skola, inte skriva en nyckelroman.

Sara Bergmark Elfgren fastnade istället för Norra Latin, idag en konferensanläggning.

–Jag har alltid fascinerats av byggnaden och funderat på hur det skulle vara om den fortsatt att vara en skola.

ANNONS

Hon sätter skeden i bakverket på tallriken och blir glatt överraskat av innehållet i bakverket som är blått.

–Oj, oj, oj, titta här.

Vi sitter i Science Fiction-bokhandelns kafé, om några timmar ska hon möta läsare och signera sin bok. Sara Bergmark Elfgren tycker mycket om läsarkontakten och kommunicerar ofta med dem via sociala medier. Det har hänt att hon känt igen någon vid en signering.

Det övernaturliga

Norra Latin handlar om två tjejer med olika bakgrund som börjar på teaterprogrammet. Filminspelningen av Cirkeln ledde in författaren på teatertemat. De unga skådespelarna hon mötte där gjorde att hon kom att tänka på sitt eget teaterintresse.

–Som författare är jag intresserad av krocken mellan att man måste vara helt öppen när man håller på med teater samtidigt som det pågår ett socialt spel där man inte kan sänka garden.

I boken får eleverna en övning som de använder till att trycka ned varandra. Sara Bergmark Elfgren försäkrar att ingenting är överdrivet.

–Det är snarare i underkant jämfört med vissa historier jag har hört. Men jag skriver inte bara om negativa upplevelser, jag har också försökt att beskriva varför det är så fantastiskt att hålla på med teater .

Sara Bergmark Elfgren har intervjuat elever på olika teaterutbildningar, gjort studiebesök på Södra Latin och smugit omkring i lokalerna på Norra Latin.

ANNONS

Det mesta av handlingen utspelar sig i nutid men en tragisk händelse på 40-talet spelar en viktig roll, och det finns också en övernaturlig dimension i berättelsen.

Kom nära eleverna

Skolans verkliga historia visste hon inte så mycket om när hon började sitt skrivprojekt. Men hon fick snart kontakt med en förening för gamla elever och träffade några av dem, läste minnesböcker och hittade gamla tidningsklipp på Kungliga Biblioteket.

–Jag blev förvånad över hur nära man kom eleverna, i tidningarna fanns referat från bandymatcher mellan läroverken, reportage från generalrepetitioner, och recensioner av elevföreställningar.

Det här är första boken sedan samarbetet med Mats Strandberg, hur var den att skriva?

–Det var lite läskigt i först. Men så tror jag alla författare känner i början. Det här ska bli en bok? Kul skämt! Samtidigt hade jag ju gjort poddserien De dödas röster utan att Mats var inblandad, och den gick ju bra. Men vi är inte så långt ifrån varandras processer och Mats läsning av min bok var väldigt viktig. Vi är nästan betingade på varandra. Ibland kan det räcka med att jag säger till honom i telefon att jag tror jag kört fast så lossnar det. Just nu håller vi på med filmmanuset till hans roman Färjan och vi pratar om att skriva något tillsammans igen.

ANNONS

Fakta: Sara Bergmark Elfgren

Född: 1980

Bor: Stockholm

Familj: Man

Böcker i resväskan: Elise Karlsson: Klass, Helena Dahlgren: Orkidépojken, Dayna Ingram: All good children.

Lyssnar på: St Vincent, scoret till Unravel, ett tv-spel från en studio i Umeå

Spellista till Norra Latin med musik från skrivprocessen och från handlingen i boken finns på Spotify

Tittar på: The Deuce

Aktuell med: Har just släppt romanen Norra Latin, den första i en serie på fyra böcker.

ANNONS