Det är en mörk science-fiction-inspirerad värld som målas upp i kommande "Immortal: Unchained". "Det finns inte jättemycket gott i den här världen", säger manusförfattaren Victor Åberg. Pressbild.
Det är en mörk science-fiction-inspirerad värld som målas upp i kommande "Immortal: Unchained". "Det finns inte jättemycket gott i den här världen", säger manusförfattaren Victor Åberg. Pressbild.

Toadman gör entré med svårt rollspel

Från att ha jobbat som konsulter som hjälpt andra att få ut sina spel gör nu Toadman Interactive entré på allvar med sin första egna titel. Det svåra och tålamodskrävande "Immortal: Unchained" riktar in sig på de mest engagerade spelarna.

ANNONS
|

"Immortal: Unchained" utspelar sig i en framtidsosande mörk värld och blandar traditionella rollspelsinslag med skjutande. Världen håller på att gå under och spelaren tar rollen som en frisläppt fånge som ska stoppa det.

- "Immortal" (odödlig) hänvisar till viss del till en av arterna i spelet som varit nästan gudalika och som haft kontroll av kosmos, och som nu har tappat den. Och "Unchained" (befriad från bojorna) relaterar direkt till spelarkaraktären, som bryter sig loss från ett par kedjor. Spelaren representerar en kraft, och nu är man frisläppt för att det är det sista hoppet för kosmos, förklarar Victor Åberg, huvudmanusförfattare.

ANNONS

Inspireras av "Dark souls"

Berättelsen presenteras som ett pussel, där små ledtrådar finns hos personer som spelaren stöter på, bland föremål och i miljöerna, i stället för filmiska mellansekvenser.

Sadir Samir, narrativ producent, säger att det ska vara upp till spelaren att fördjupa sig – om man vill. Förhoppningen är att teorier, spekulationer och diskussioner om spelet ska frodas på spelforum på nätet.

- Du kan spela igenom hela spelet och få en ganska simpel förklaring, men för dem som vill finns det mycket mera djup att utforska, säger han.

Ingen på Toadman hymlar om att den stora inspirationskällan är den svåra och oförlåtande, men av många hyllade, "Dark souls"-serien.

- De flesta sådana spel fokuserar på närstrid. Vi har valt att ha avståndsvapen som pistoler eller gevär, men för att behålla samma spelstil har vi valt att ha en ganska kort distans. Man slåss i arenor som är 20–30 meter stora, säger Johannes Wadin, som gjort spelets alla banor.

ANNONS

Var tidigare konsulter

Det snabbaste någon på företaget tagit sig igenom spelet är på omkring 20 timmar. En normal spelare kanske lägger den dubbla tiden. Det är alltså ett stort spel som relativt lilla Toadman med 40 anställda byggt upp. Vd Robin Flodin, som var med och grundade bolaget 2013, berättar att företaget genom att arbeta som konsulter för andra företag lärt sig massor om spelutveckling. Bolaget kom ofta in mot slutet av processen när det uppstått problem att hinna få i väg spelet i tid. Därför lärde sig Toadman också en hel del om hur man inte ska arbeta.

- Vi tänkte att shit, om vi kan komma in innan allt är kaos, utan från början, så kanske vi dessutom kan göra ett bra spel, och inte bara lappa ihop det, säger Flodin.

Toadman har tidigt testat saker, för att inte sent i processen tvingas slänga arbete. De handlar också om tekniska lösningar, bland annat kring den så kallade kompileringen, som förenklat innebär den tidsödande översättningen av programmeringskod till ettor och nollor som datorer kan läsa. I stället för att programmeraren väntar i timmar på kompileringen, kan den koncentrera sig på att skriva ny kod. Ett annat fokusområde är att inte lägga ner onödigt mycket tid på detaljer som inte har någon större betydelse.

ANNONS

- En studio hade en (kaffe)kopp som de suttit med i en månad. Jag tyckte att det var lite mycket när man springer förbi den på tre sekunder i spelet. När jag frågade hur fort de kunde göra en kopp var svaret kanske tre dagar, säger Flodin.

TT: Vad har ni koncentrerat er på i stället?

- Huvudsynen från vår sida är vilket spel som spelarna vill ha. Vad förväntar spelarna sig och vad vill de göra i spelet? Det är där man ska lägga fokus. På mer saker att göra, handlingen och upplevelsen.

TT

Fakta: "Immortal: Unchained"

"Immortal: Unchained" är ett rollspel som utspelar sig i en påhittad science fiction-värld, som hotas av undergång.

Förutom traditionella rollspelsinslag som möjligheten att själv designa sin spelfigur och under spelets gång förbättra dess färdigheter, så innehåller spelet också inslag av skjutande i tredjepersonsperspektiv, det vill säga när kameran är placerad bakom huvudpersonen.

Spelet innehåller omkring 100 vapen och 40 olika fiender, och ska ta minst 20 timmar – antagligen minst omkring det dubbla – att spela igenom.

Den uttalade målgruppen är så kallade "hardcore"-rollspelarna, det vill säga de mest engagerade.

"Immortal: Unchained" släpps i september till Playstation 4, Xbox One och PC.

Fakta: Toadman Interactive

Toadman Interactive är en svensk spelutvecklare med omkring 30 anställda vid kontoret i Stockholm, och 10 vid ett kontor i Berlin, som grundades 2013.

Bolaget har hittills varit underutvecklare, som kommit in som konsulter för att färdigställa andras spel.

Numera fokuserar Toadman på att producera rollspel. Förutom "Immortal: Unchained" har företaget två oannonserade projekt på gång.

Källa: Toadman

ANNONS