Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tillbaka till Valand

Valands konsthögskola är den gemensamma nämnaren för de 17 handplockade konstnärer som lyfts fram i Strandverkets Vintersalong.

För fjärde året inventerar Strandverkets Konsthall på Marstrand samtidskonsten i Västsverige i sin Vintersalong
Det har blivit en tradition att visa konstnärer som antingen är födda, utbildade eller verksamma i regionen i en samlingsutställning, berättar konstnären Pål Svensson, som är gästcurator för årets utställning.
Pål Svensson fick uppdraget att återbesöka Konsthögskolan Valand, där han själv studerade 1979-84. Han blickar 30 år bakåt genom valet av 17 konstnärer som utbildats på skolan mellan 1984 och 2014.
Det är också ett sätt att visa på skolans betydelse och också dess långa historia. (se fotnot). Förra året när Valand fyllde 150 år firades jubileet internt men utåt märktes inget. Det vill vi råda bot på och visa på Valands betydelse för Göteborgs kulturliv, menar Pål Svensson.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Billgren och Lerin


De deltagande konstnärerna visar mellan två och fem verk vardera. Några har valt skolarbeten och tidiga verk, som Ernst Billgren, medan kollegan Lars Lerin, visar helt nya akvareller. 
Anna Persson tog examen vid Valand 1997. Hon är verksam i Göteborg och delar sin tid med att vara rektor på Dômens konstskola och sitt eget skapande. I sina berättelser kombinerar Anna Persson ofta måleri, skulptur och video. På Strandverket har hon dock utelämnat den rörliga bilden.
Kalibrering av avvikande förfarande, har hon kallat sitt verk.
Man kan se det som ett slags självporträtt. Förväntningar och krav på att passa in följer oss hela livet och jag har utgått från 70-talet, då jag växte upp. Det märks kanske på färgvalet, säger Anna Persson, som finns på plats vid förhandsvisningen. 
Madrasser ingår i alla de tre stora skulpturerna. Med gummistövlar som fötter och var sin livrem knuten kring madrassmidjan står två "madrassvakter" vända mot den stora madrasstraven med 14 olikfärgade madrasser travade på varandra. 
Jag gick på dagis när jag var liten och hade väldigt svårt för det där med att vila på madrass. Jag tyckte inte om det, berättar Anna Persson.

Bryter av mot vardagen

13 av tygerna är enfärgade, ett är mönstrat och glittrigt.
Det bryter av mot vardagen och visar att vi alla består av väldigt många olika delar. Vi är inte bara på ett sätt.
Ovanpå madrasshögen har hon gjort fem små skulpturer i lera. En symboliserar försvar, en annan förfall. Det finns många bottnar i bilderna.
Det kan se barnsligt ut men är allvarligt menat.
Anna Persson arbetar parallellt med gallerikonst och offentliga utsmyckningsuppdrag.  I entrén på Landsarkivet i Göteborg finns hennes verk Vad var det som hände. Nästa uppdrag blir i nya kulvertar för Kungälvs sjukhus. 
Det ska vara färgstarkt och kännas exklusivt, mer kan jag inte avslöja.

 

Fotnot: Göteborgs Musei Ritskola startades 1865 i Ostindiska kompaniets lokaler (nuvarande Göteborgs Stadsmuseum). När sedan skolan flyttade till Valandhuset 1886 bytte den namn till Valands Konstskola, med kända lärare som Carl Larsson. Skolan flyttade 1950 till Guldheden och därefter till en äldre skolbyggnad på Lindholmen. Efter 100 år ändrade man namn till Valands Konsthögskola, blev en del av Göteborgs Universitet och flyttade tillbaka till Valand.