Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/7

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Ted Gärdestads hisnande liv blir film

    Musiken och fantasin var avgörande. Nu fångas Ted Gärdestad på film, ett hisnande liv med extra allt från tonåren och framåt.

    Underbarn och musikaliskt geni är termer som ofta används för att beskriva Ted Gärdestad. Bara sex år gammal skrev han sin första låt, när han var femton gav han ut debutalbumet Undringar.  Året därpå hamnade låten Jag vill ha en egen måne på Svensktoppen och Ted Gärdestad slog igenom rejält. Efter spelningen på Liseberg1972 utbröt publikkaos och tusentals fans tryckte på. Några föll över kravallstaketet. Ted Gärdestad och Lena Andersson som han var på turné med blev tvungna att rymma ut genom ett fönster och få poliseskort undan fansen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Scenen finns med i filmen Ted – För kärlekens skull i regi av Hannes Holm, med Adam Pålsson i huvudrollen. Nu är skådespelarna på Hotell Eggers för att återskapa scener från den stormiga efterfesten.

    "Något skört som skiner igenom"

    När Adam Pålsson och Happy Jankell kommer släntrande ner för trappan tidstypiskt klädda är det lite som att slungas bakåt i tiden.

    – Ted Gärdestad har alltid stått mig nära, säger Adam Pålsson. Med sina ljusa blå ögon och rufsiga frisyr är han häpnadsväckande lik sin rollfigur. Låten Jag ska fånga en ängel fanns med på repertoaren när han turnerade i Sverige med sitt popband År & Dar. Det är också skådespelaren som sjunger alla låtarna i filmen.

    – Det var ett starkt önskemål, ja ett krav från min sida, för att göra rollen, säger han.

    Happy Jankell, som spelar första stora kärleken Lotta Ramel, påpekar att det är något ofiltrerat med Ted Gärdestads röst.

    – Det tycker jag Adam har också. Det finns något skört, som skiner igenom.

    Efter att ha gått ut scenskolan som 19-åring fick Adam Pålsson huvudrollen som Mozart i Peter Shaffers pjäs Amadeus på Dramaten. Det stora publika genombrottet kom 2012 i Jonas Gardells tv-serie Torka aldrig tårar utan handskar. I viss mån kan han därför relatera till Ted Gärdestads tidiga succé.

    Inför filmen har han gjort grundlig research: lyssnat på och spelat musiken, studerat rörliga bilder, gått igenom intervjuer och pratat med nära och kära, inte minst Kenneth Gärdestad.

    En kärlekshistoria mellan två bröder

    Adam Pålsson ser filmen främst som en kärlekshistoria mellan bröderna:

    – Det handlar om lojalitet och skapande. I början är Ted underbarnet som kan allt och har det så lätt. Kenneth har svårt att hålla jämna steg, och inte många vet att det är det är han som skriver texterna. Senare i livet blir det snarast omvända roller när Ted plötsligt är den som behöver hjälp och stöd.

    Hur förhåller ni er till Ted Gärdestads schizofreni?

    – Han hade det periodvis väldigt tufft, men för mig är kreativitet och destruktivitet del av samma kraft. Nämn en konstnär som inte haft en galenskap: Mozart, Strindberg,  Virginia Woolf. För Ted handlade det om utvidgad fantasi. Att kunna tänka djupare, mer gränslöst. Jag tror att filmen blir intressant på det sättet. Vi får följa med honom känslomässigt hela vägen utan att han blir ett ufo.

    Regissören Hannes Holm fyller i:

    – En stor utmaning i filmen har varit att inte grotta runt i Teds olycka utan att istället försöka förstå hur han själv hade det i sin sjukdom. Vi försöker visualisera det på olika sätt, i en scen speglar han sig och ser ett helt annat ansikte där än sitt eget.

    Kändisjakt och idolskap

    Mest överraskad har Hannes Holm ändå blivit av Ted Gärdestads musikalitet, att den var så genial, storslagen, så tidlös, samtidigt som han i samtiden framställdes som en ytlig popstjärna.  Regissören drar paralleller mellan nutidens självfixering, kändisjakt och imageskapande och det idolskap Ted Gärdestad så tidigt utsattes för.

    – Liknande frågor uppstår: Vem är du, vem framställs du som, vem vill du vara? I Teds fall var skriva och spela in låtar det viktigaste. I övrigt kan man säga att även om du är en fruktansvärt duktig kärlekskommunikatör så behöver du inte vara så bra på kärlek.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.