Teater Jaguar/Hej Opera | Jorden runt på 80 dagar

ANNONS
|

Precis som gentlemannen Phileas Fogg och hans betjänt Passepartout tar sig runt världen med hjälp av det sena 1800-talets fortskaffningsmedel tåg och ångfartyg – allt för att kunna vinna det bisarra vadet på en herrklubb i London – använder sig musikteatersällskapet Hej Opera av kända sångmelodier för sin resa fram och till­baka i musikhistorien. Så får Rule Britannia, Moon of Alabama och den berömda arian ur Madame Butterfly helt nya betydelser när de placeras i denna barn­opera­version av Jules Vernes klassiska berättelse Jorden runt på 80 dagar.

Det fungerar förunderligt väl. Tillsammans med regissören Gunilla Gårdfeldt lyckas de tre skådespelarna, sångarna och musikerna Emelie Sigelius, Jonas Rimeika och Jonas Franke-Blom fånga den humoristiskt absurda tonen i Jules Vernes äventyrshistoria, och tingen man använder sig av som rek­vi­sita – klockor, koffertar, kikare och plommonstop – fylls med magiska innebörder.

ANNONS

Det är enkelt och effektivt framställt, och samtidigt händer det något speciellt med melodierna när de så tydligt driver berättelsen vidare. De befrias från sin opera­retorik och fungerar i stället, precis som de förinspelade natur- och tåg­stationsljuden, som en sorts radioteatersignaler.

Ja, detta är kanske det mest speciella med föreställningen: hur den blir ett fantasi­eggande och förtrollat radio­teater­rum, framkallat med hjälp av tankens laterna magica. Man sitter där och det fantastiska väcks till liv.

Sättet att berätta har i tonen en hel del gemensamt med Ture Sventons fantastiska äventyr. Privatdetektiven Fix, som är Phileas Fogg i faggorna och dyker upp i de mest olika skepnader, har likheter med Ville Vessla och Emelie Sigelius är fenomenal i sina karaktärsbyten, snabb och rolig, gäckande och skarp. Tempot är genomgående högt, men utan att spelet tappar i omsorg och tydlighet.

ANNONS