Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/8

Stina Wirséns färger räcker långt

Hon målar med akvarell, bläck, spritpennor, blyerts och tusch. Hon målar på papper och kakel. Stina Wirsén ritar jämt. Nu väntar en stor utställning i Indien.

- Jag har många spännande projekt som jag arbetar med nu, säger Stina Wirsén entusiastisk, när vi stiger över tröskeln till hennes ateljé, som ligger i en kullerstensgränd nära Slussen på Södermalm i Stockholm.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Arbetslokalen består av två ljusa rum. I det yttre sitter två kollegor vid var sin dator och arbetar. Bakom ett vitt draperi, i det inre rummet, hänger hennes välkända bilder högt och lågt. Det råder ingen tvekan om att det är Stina Wirsén som huserar här. Ena väggen består av förvaringshyllor, i köksdelen är bordet dukat med kaffekoppar och på skrivbordet trängs den stora dataskärmen med spritpennor, tejprullar, boktravar och ett sirligt kinesiskt penselställ i antik stil, inköpt i Shanghai.

Arbetet pågår för fullt med bilder till en stor separatutställning i Goa, Indien som invigs i december. Hon är inbjuden av Siddharth Dhanvant Shanghvi – författare, curator och fotograf, som slog igenom 22 år gammal med boken The last song of dusk (2004). Både den och uppföljaren, The lost flamingoes of Bombay, (2009), är översatta till ett stort antal språk.

- Shanghvi såg mina bilder när han var i Sverige på resa. Han har följt mitt arbete på nätet och bjöd in mig till sitt galleri. Nu arbetar jag för fullt med bilderna. Det är första gången jag jobbar mot en utställning där det inte finns någon förkunskap om mitt arbete. Han ser mina bilder som bilder, det är jätteroligt och en väldig utmaning och det ger mig en massa energi och kraft.

I somras var den indiske galleristen på besök.

- Han tycker om "De brokiga figurerna" och framförallt de mer grafiska brokiga figurerna, de har jag jobbat vidare med. Han gillar också akvarellerna, modeteckningarna – de som är åt det mer upplösta hållet och nu har jag gjort en helt ny serie. Det är stora akvarell- och tuschmålningar som är abstrakta och en del lite föreställande, berättar Stina Wirsén, och breder ut olika exempel på golvet i arbetsrummet.

Stina Wirsén är både prisad och omtyckt som illustratör. Hon är känd för sina illustrationer av bland annat mode och litteratur i Dagens Nyheter, där hon jobbade i många år. Men också för barnböckerna, både egna och andras, som hon har illustrerat. Serien En liten skär och de små brokiga, har hon skapat tillsammans med sin mamma Carin Wirsén, vars texter matchar Stinas lustfyllda och personliga bilder. Den senaste boken i Brokiga-serien kom i våras med titeln Död.

- Även små barn funderar över svåra frågor och det är viktigt att det på allvar. I den här berättelsen hittar liten Skär och lilla Ärtan en död fågel och är med om en fågelbegravning.

På uppdrag av Brottsoffermyndigheten tog hon häromåret fram en barnbok, Liten, om när det inte känns bra hemma och om att våga prata om det. Boken handlar om en liten person som är rädd hemma. Bråken i familjen blir stora, för stora. Till slut vågar Liten berätta för fröken på förskolan om hur hen har det hemma.

- En bok om våld i hemmet är svår att göra men det går. För barn är det väldigt skrämmande när vuxna tappar kontrollen och därför är det viktigt att knyta ihop påsen och förklara att man ska be om hjälp.

Stina Wirsén bjuder på gott presskaffe och vid sidan av kaffekopparna ligger hennes målarbok för vuxna, Stina Wirséns sketchbook. 

- Trenden med målarböcker är internationell, stor och har pågått länge. Jag tolkar den som att många vill arbeta med sina händer och vara delaktiga i en process. Det finns en glädje i själva hantverket. Förr broderade man örngott – det här ersätter broderi och andra handarbeten.

Stinas sketchbook är gjord på temat mode och skiljer sig från många andra i genren – teckningarna är inte färdiga.

"Blanda spritpennor, kritor och blyerts och klistra in lite collagebitar om du känner för det. Det är din bok det är du som bestämmer", uppmanar hon i bokens baksidestext.

- Boken är gjord på lust och nyfikenhet och för att skapa kreativitet. Det ska bli kul att se vad folk gör med den. Man kan inte rita fel. Det säger jag alltid när jag jobbar med barn och det gäller den här boken också, här får man göra en egen tolkning av en bild.

Stina Wirsén tycker om att jobba för och med barn. Hon har ett stort engagemang i flyktingfrågan och det har bland annat resulterat i en ritbok för nyanlända små barn. Boken är ett samarbete mellan henne, Rädda Barnen och hennes förlag, Bonnier Carlsen.

Resultatet blev en halvfärdig barnbok, en sorts pysselbok. Den innehåller bilder och enkel text som är översatt till sex språk.

- Tanken är att så många föräldrar som möjligt ska kunna läsa boken för sina barn och så kan de själva fortsätta att rita och gå vidare med sagan. Vår förhoppning är att barnen ska spara och läsa den som en bok som de själva varit med att göra, förklarar hon.

Sedan boken började delas ut till nyanlända barn i våras har hon själv varit ute på olika flyktingförläggningar och ritat med barn.

- När man ritar behöver man ingen tolk. Man kan ha jätteroligt tillsammans utan att ha något gemensamt talat språk, säger Stina Wirsén, och berättar om ett speciellt möte:

- I somras målade jag en bokbänk i Kista i ett projekt med Bonniers där kultur och idrott möts. Där, på torget mellan kyrkan, moskén, basketplanen och grönsakshandeln, fick jag en ny kompis. En 11-årig flicka, som varit i Sverige i ett drygt år, utnämnde sig själv till min assistent och målade med mig en hel dag. Det blev många fina samtal. Bara att vistas på platser där nya och oväntade möten uppstår ger mig massor av energi.

Stina Wirsén vill verka mot rasism och för mångfald. 

- Jag har alltid brunnit för alla människors rätt. Att vi möter och tar emot flyktingar med respekt är för mig en självklarhet. Jag tycker att det är så inspirerande, så givande och jag vill vara en del av det.

Stina Wirsén var också en av de 100 barnboksförfattare som, i ett upprop på SVT Opinion, nyligen krävde att Sveriges regering stoppar utvisningar av barn till Afghanistan.

”Vi kan inte tyst se på när Sverige så grovt kränker barns rättigheter. Vi kräver att Sverige stoppar utvisningar till Afghanistan och ger de barn som kommit hit amnesti”, skriver de.

Stina Wirsén sitter på stol nummer 3 i Svenska Barnboksakademin, en ideell förening. Där sitter arton författare och illustratörer, som arbetar med barn- och ungdomsböcker.

- Vår mission är att hävda barnlitteraturens plats i samhället. 

Fokuserar ni på något speciellt?

- Ja, på de yngsta barnen, under tre år ska vi nu driva projektet Alla barns rätt till litteratur.  Samma dag som Svenska Akademien tillkännagav att Bob Dylan tilldelas årets Nobelpris i litteratur meddelande samma Akademi att de ger oss ett treårigt stöd, det var otroligt välkommet och glädjande. Att vi gemensamt kan arbeta för allas rätt till litteraturen, att vi kan bidra till att det kommer fram nya läsare.

Stina Wirsén

Illustratör och författare
Född: 1968
Familj: Man och två döttrar, 22 och 23 år, och en 14-årig son
Intressen: Gå på loppis, mode och vintage
Prisad: Expressens barnbokspris, Heffaklumpen, 2007.  Elsa Beskow-plaketten 2000 för Rut och Knut ställer ut. Kungliga Operan fick nyligen Publishing priset för sitt säsongsprogram 2016–2017, bland annat för Stinas Wirséns lekfulla omslag och illustrationer.
Aktuell: Brokiga ritboken, Stina Wirséns sketchbook, målarbok för vuxna, separatutställning i Goa, Indien, vernissage 18/12. Delar av utställningen kommer att visas i Östersund (april) och Fullersta gård, konstcentrum i Huddinge (maj).
På gång: I april 2017 kommer Du Dikter för nyfödingar, med bilder och dikter av Stina Wirsén. 

Mest läst