Stefan Andersson tillbaka på kajen

Stefan Andersson fortsätter dramatisera svensk historia. - Vi behöver kunskap för att förstå vår bakgrund och hur världen ser ut idag.

ANNONS
|

Egentligen var Stefan Andersson mest sugen på bryggan, båten, räkmackan och en kall öl. Men sonen ville upp till Marstrands fästning och pappa Stefan masade sig iväg på en guidad visning. Och däruppe bakom murarna vände allt. Efter sju år utan nya låtar, och en påtaglig sorg över tappad lust, flammade inspirationen plötsligt upp igen. Sedan dess har Stefan Andersson släppt fyra album som skildrar olika delar av den svenska historien. Senast Made in China som handlar om Svenska ostindiska kompaniets storhetstid under mitten av 1700-talet. Nu får föreställningen med samma namn också nypremiär på Kajskjul 8 i Göteborg. - Det är en perfekt plats förstås. Bara det att det är så mycket trä ger en skön känsla och så att det ligger alldeles i närheten av där Kompaniet lossande sina varor. Dessutom är det en bra scen, konstaterar en sugen Stefan Andersson.

ANNONS

Letar efter pusselbitar

Med de historiska skivorna har han sedan länge lagt undan rockartisten Stefan Andersson till förmån för berättaren, folkbildaren och på många vis också journalisten Andersson. Han lägger oerhört mycket tid på research, när den grunden väl är lagd brukar låtskrivaren gå fort, då handlar det om att ge liv åt människorna han läst om i luntor och arkiv. - Tidigare försökte jag i många fall besjäla mig själv, men nu älskar jag processen med research och letandet efter pusselbitar, säger Stefan Andersson och fortsätter: - När du beskriver ett skeende rakt av når det inte fram så lätt, men när man plockar ut en individ ur ett sammanhang och levandegör och besjälar honom eller henne med tankar och känslor berör man lyssnaren. Det är det jag tagit som min uppgift. Stefan Andersson försöker och vända och vrida på perspektiven, förhålla sig kritisk till källorna.

"Ren och skär propaganda"

- Jag har verkligen lärt mig att historien alltid, utan undantag, skrivs av segraren. Inte sällan handlar det om ren och skär propaganda. Läser man exempelvis om krigen mellan Danmark och Sverige beskrivs de helt olika beroende på om du läser svensk eller dansk litteratur, säger Stefan Andersson som menar att även berättelsen om Ostindiska kompaniet är i stora stycken svårtolkad. - Kompaniet fick okej från staten att bränna papper och dokument så ingen kan till exempel säga var pengarna tog vägen. Det här var ett företag som var störst, bäst och vackrast. Men det intressanta för mig är varför människor valde att segla med Kompaniets båtar. De visste att de skulle vara borta i två år och Kompaniet visste att femton, tjugo procent av sjömännen inte skulle komma hem levande. De lockade med pengar och äventyr och då som nu fanns det kicksökare,

ANNONS

Nästa projekt, som ska bli till nästa skiva, beskriver Stefan Andersson som det ur researchsynpunkt mest krävande hittills. - Jag kan inte säga så mycket, men det är aning mer utåtblickande fast har förstås med svensk historia att göra. Det är det jag kan.

Fakta: Stefan Andersson

Ålder: 49 år Bakgrund: Genombrott 1992 med låten Catch the moon. Släppte album på både engelska och svenska innan sviten med "historiska" plattor inleddes med Marstrandsfånge No 90 Kleist 2008. Aktuell: Med Made in China på Kajskul 8, premiär 13 JANUARI. Uppträder även i Varberg under våren.

ANNONS