Stark start på Bergmantävlingen

ANNONS
|

Om man inte råkar blinka just då kan man se Ingmar Bergman komma körande i Åsa-Nisses bil Eulalia II i årets filmreferensspäckade och snyggt animerade vinjettfilm Sandie. Ingmar har också ett pris att dela ut, för första gången: The Ingmar Bergman International Debut Award. Det exklusiva startfältet består av filmerna Marta (Tjeckien), Reprise (Norge), Free floating (Ryssland), Red Road (Storbritannien) och Fresh air (Ungern).

Priset, som inkluderar en vistelse på Fårö under Bergmanveckan nu i sommar, kommer att gå till den som uppfyller kraven "en debutant som i sin film behandlar en i vid bemärkelse existentiell tematik och som har ett dynamiskt eller experimentellt förhållande till de filmiska uttrycksmedlen". Ta bort ordet debutant och Bergman skulle haft en god vinstchans med Det sjunde inseglet.

ANNONS

Marta, regisserad av 31-åriga Marta Nováková, var först ut, i lördags. Filmen, som utspelas i ett krigshärjat land, är ett psykologiskt triangeldrama mellan den unge Marek, hans bistre far och soldaten Marta, som kommer från fiendeland och som Marek hittat svårt skadad ute i skogen. Bild- och innehållsmässigt en film som för tankarna till Michael Haneke. Nováková är naturligtvis ännu inte en lika knivskarp regissör, men Marta är en lovande debut.

I Reprise, som visades för första gången i går, har regissören Joachim Trier och fotografen Jakob Ihre stilmässigt inspirerats en smula av den franska nya vågen, Godard och Truffaut, och gjort en i högsta grad levande och filmisk film om de unga vännerna Erik och Philip som båda drömmer om att bli framgångsrika författare. Filmen uppfyller med råge kraven på existentiell tematik och ett dynamiskt förhållande till de filmiska uttrycksmedlen.

Reprise är rolig och träffsäker i skildringen av vänskap killar emellan, men Trier räds inte allvaret i denna skickligt minnesfragmentuppbyggda film, som uppbär vissa tematiska likheter med Jesper Ganslandts Farväl Falkenberg. Jag vill hävda att 32-årige Joachim Trier kopplat ett visst grepp i Bergmantävlingen, trots att tre filmer ännu inte visats.

Av dessa ser Andrea Arnolds Red Road starkast ut på papperet. Filmen har redan tilldelats flera tunga priser, till exempel juryns pris i Cannes. Red Road premiärvisas nu på fredag i Bergakungens väldiga salong nummer 2.

ANNONS
ANNONS