Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/17

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Super Mario krossade Pokémons rekord

    Elektronikföretaget Nintendo har släppt sin nya version av det klassiska spelet Super Mario. Nu står det klart att spelet krossade Pokémon GO:s rekord med nästan två miljoner nedladdningar i marginal.

    Den nya versionen av det ikoniska spelet heter Super Mario Run. På premiärdagen laddades spelet ned från App Store av hela 2,85 miljoner användare. Därmed krossar man Pokémon GO:s nedladdningsrekord. Det rekordet låg på, numera blygsamma, 900 000 nedladdningar, rapporterar den amerikanska tekniksajten The Verge

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    LÄS OCKSÅ: Här är alla Super Mario – så har han förändrats

    Speltillverkaren Niantics populära Pokémon Go laddades emellertid ned över 5,6 miljoner gånger under sin första vecka, vilket är flest nedladdningar någonsin i App Stores historia. Det rekordet har Nintendos nya satsning ännu inte slagit, enligt de nuvarande beräkningarna. 

    Det är förvisso inte en helt rättvis jämförelse, spelen emellan. Niantic släppte till en början bara sitt spel i tre länder. Denna lansering följdes sedan av en stegvis utbyggnad över hela världen. Super Mario Run har, å andra sidan, släppts samtidigt i över 150 länder.

    Bägge spelen finns i gratisversioner. Vill man få tillgång till hela Nintendos Super Mario Run krävs det dock att man betalar en engångkostnad på 9,99 amerikanska dollar, vilket motsvarar drygt 100 kronor.

    LÄS OCKSÅ: Glädjebeskedet: Super Mario kommer till Iphone

    Nintendo lanserar nu en mängd nyheter. Nyligen visade man upp sin nya spelkonsol Switch. Dessutom finns planer på att rulla ut andra uppdaterade versioner av andra spel såsom Legend of Zelda.

    LÄS OCKSÅ: Nintendo ned efter Super Mario-släpp

    Framgången för Super Mario Run kommer lägligt. Detta eftersom bolaget strävar efter att återta förlorad mark inom spelbranschen, skriver The Verge.