Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/7

Spelutvecklaren Skygoblin rundar av The Journey Down

På spelinkubatorn på Lindholmen i Göteborg har spelutvecklaren Skygoblin sitt kontor. De är aktuella med tredje delen av "The Journey Down" som förverkligades med hjälp av en Kickstarter-kampanj. – En bit in i utvecklingen av tredje kapitlet var alla våra pengar slut. Vi var på gränsen till att gå på pumpen, berättar producenten Theodor Waern.

Skygoblin är en indiespelsutvecklare bestående av tre personer – Henrik Englund, Theodor Waern och Mathias Johansson. De har sitt kontor hos spelinkubatorn på Lindholmen i Göteborg och har nyss släppt tredje delen i äventyrsspelet "The Journey Down".

LÄS MER: Göteborgsspelet hyllas världen över

– Det handlar om bröderna Bwana och Kito som driver en bensinmack tillsammans. Ekonomin är knaper men de lever ändå livet. En dag får macken besök av en mystisk kvinna med ett hemligt förflutet. Hon är svår att lita på, men bär på svaret om de båda brödernas förflutna. Det är en lång berättelse som spinner över alla tre spelen, förklarar Theodor Waern.

Bygger vidare på klassiska koncept

"The Journey Down" bygger på peka-och-klicka-konceptet som var populärt framför allt under 90-talet. Då var genren som allra störst och influerades av stora namn som exempelvis Tim Schafer, skapare av klassiska spel ”The Secret of Monkey Island” och ”Grim Fandango”.

– "The Journey Down" är starkt inspirerat av ”Grim Fandango”. Vi har använt samma ”dockliknande” teknik som ger spelet en realistisk känsla utan att det för den delens skull känns plastigt, säger Theodor Waern.

Idén till "The Journey Down" föddes för nästan sju år sedan. På den tiden jobbade Skygoblin på ett onlinespel kallat ”Nord” som byggde på modellen att det var gratis att spela, men för att få ut så mycket som möjligt var man tvungen att betala små summor i taget. Greppet kallas för ”Free 2 Play” och Theodor hade tröttnat.

– Jag satt och lekte med ett verktyg som heter Adventure Game Studio och hade det som en hobbygrej vid sidan av Skygoblin. Jag har en bakgrund som konstnär och byggde ett teknikdemo där man går mellan olika rum och kollar på tavlor. Miljön blev jättemysig och jag blev kär i karaktärerna, säger han och fortsätter:

– Och jag tänkte ”det här vill jag skapa en handling i”. Så jag pitchade in idén till mina kollegor som på något magiskt vis köpte det rakt av. Det var en dröm som besannades.

Influerat av afrikansk musik och kultur

Som liten bodde Theodor Waern i Zambia. Han var inte mer än något år gammal när föräldrarna bestämde sig för att åka hem igen och med sig tog de afrikansk konst, masker och instrument. Dessutom älskar de västafrikansk musik vilket influerade Theodors barndom. Allt det här tog han med och smälte samman med spelidén. Ur detta föddes "The Journey Down".

Första delen kom 2012. Kapitel två lanserades två år senare och efter en lyckad Kickstarter-kampanj, där fansen kunde bidra med finansiering, släpptes tredje delen tillslut i förra veckan. Recensionerna pekar på goda betyg och Theodor Waern uttrycker sin tacksamhet i varannan mening.

– Utan kampanjen på Kickstarter, och våra fans, hade det här aldrig gått. En bit in i utvecklingen av tredje kapitlet var alla våra pengar slut. Vi var på gränsen till att gå på pumpen. Det hela var en klassisk Skygoblin-håller-på-att-gå-ner-i-graven, säger han och skrattar.

"Det finns saker kvar från det här universumet att berätta"

Någon fjärde del blir det dock inte. Efter att ha jobbat med Bwanas och Kitos äventyr i sju år är Theodor Waern och resterande av studion sugna på att göra något nytt.

– I del ett väckte vi många frågor. I del två besvarades en del av dessa men fler frågor uppkom. Vi har försökt knyta ihop allt i del tre för att få ett ordentligt slut. Men det är klart, det finns massor av saker kvar från det här universumet att berätta. Som exempelvis vad som hände innan. The Journey Down är en bok, skriven av Bwanas och Kitos pappa, och det vore kul att göra något av det.

Mest läst