Göteborgsspelet hyllas världen över

ANNONS
|

I ett litet kontor på Fjärde långgatan sitter Image & Form, en spelstudio som under de senaste fem åren gjort sig ett ordentligtnamn på den svenska spelscenen. Under torsdagen släpptes deras senaste spel:"Steamworld Dig 2".

– Lanseringen har gått över all förväntan. Vi släppte vårt senaste spel, Steamworld Heist, i december 2015. Och vi har sålt tio gånger så mycket under första dygnet i jämförelse med då, säger Brjánn “Putte” Sigurgeirsson, VD för Image & Form.

"Steamworld Dig 2" toppar just nu försäljningslistorna på Nintendo Switch, och har på bara ett par dagar klättrat upp på topplistan över de bäst sålda spelen på digitala plattformen Steam. Det har också mötts av extremtpositiv kritik runt om i världen och på sidan Metacritic - som sammanställer recensioner för ett enat betyg - har spelet just nu 88 av 100 i betyg.

ANNONS

– När recensionerna kom ut i onsdags så satt vi på kontoret med bärs och pizza. Den största Nintendo-hemsidan i världen gav oss nio av tio, och jag tänkte direkt "fan, det var inte en fullpott". Det var inte en känsla av besvikelse, utan att jag vet att vi kan bättre. När det inte ses som perfekt vill vi veta vad som är fel.

Hur skulle du beskriva spelet?

– Det handlar om gruvgrävning, med ångdrivna robotar som gräver efter dyrbarheter i marken och stöter påfiender. Och det som gör spelet riktigt bra är att det är en slags hypnotisk rytm i upplägget: Du gräver, säljer det du hittar och uppgraderar dina saker så att du kan gräva upp ännu mer värdefulla prylar.

"Vi är i världsklass"

Arbetet har pågått i drygt 15 månader, men grundar sig i att första spelet i serien aldrig nådde den nivå företaget hade hoppats på. Då stod de inför en eventuellt konkurs.

– Jag hade tidigare aldrig lånat en spänn av någon. Men under första spelet var vi tvungna att låna otroligt mycket, så vi tvingades klippa bort en hel del idéer vi hade. Innerst inne visste vi att spelet egentligen kunde bli så extremt mycket bättre.

LÄS MER:Här är höstens största spelsläpp

ANNONS

Första spelet släpptes 2013 och har sedan dess sålts i hundratusentals exemplar. Men Putte förklarar att de länge brottades med självförtroendet.

– Vilka är vi i folks ögon? Vi är fortfarande en liten sketstudio som gjorde ett litet spel som hette Steamworld Dig. Vad säger att vi inte bara är en one hit wonder? Men båda våra tidigare spelhar nu vunnit en hel del priser och vi växer in i kostymen. Vi är nu i världsklass, och många studios vill vara som oss.

"Göteborg behöver bli en ny stad"

I Göteborg, till skillnad från Stockholm och Malmö, sitter inte många av de stora svenska spelutvecklarna. Här hittar vi förvisso EA:s Ghost Games, som arbetar på bilserien "Need for Speed", men annars handlar det om mindre studios - med lägre budget och färre anställda.

– Göteborg har aldrig haft en betydande spelutbildning och det har inte funnits någon gigantisk studio där folk kan knoppas av från.Det gör att det blir ett annat ljus i de städerna. Här är det till och med svårt att få Göteborgs stad att sluta dra benen efter sig, och det är ju ändå Sveriges näst största stad. Göteborg är en industristad och det här med informationsteknik är vi inte så snabba på.

ANNONS

Putte jämför med Malmö, där franska speljätten Ubisofts svenska avdelning Massive Entertainment har sitt högkvarter, och hur det har påverkat staden - och skapat progressiva krafter i utbildningsväg.

– Tänk om Candy Crush Saga hade utvecklats i Göteborg: Då hade det blivit en helt annan utveckling, med miljardintäkter hela tiden.Jag tror att Göteborg behöver bli en ny stad. Vi är en industristad, men framtiden ligger inte där. Det finns så mycket talang i Göteborg, men vi är väldigt utspridda. Som reklamaren Sven-Olof Bodenfors tidigare sagt: Man lyckas inte för att man är i Göteborg, man lyckas trots att man är i Göteborg.

"Steamworld Dig 2" finns ute till PC och Nintendo Switch.Den 27 september släpps spelet även till Playstation 4 och Playstation Vita.

ANNONS