Sommar i P1 1/8: Gunilla Palmstierna-Weiss

ANNONS
|

I våras gav scenografen Gunilla Palmstierna-Weiss gav ut sina memoarer Minnets spelplats och här på sidan skrev Tomas Forser att de är som ett universitet av kunskaper, som en teaterhistoria och vägvisare för oss som vill veta mer om konst och vetande i Europa efter andra världskriget.

När hon nu 86 år gammal berättar om sitt liv i Sommar kan nog få konkurrera med hennes livsberättelse. I goda stycken är det som en roman som drar samman livslinjer genom Europa som hemorter, härkomster, klasstillhörigheter, kvinnoliv.

Uppvuxen i en högre ståndsmiljö kunde hon se farfadern som avvek, blev sosse men snart ambassadör och spiritist. Morfadern Peder Hertzog som av ett misstag landade i Sverige och blev framgångsrik bokbindare. Så flätas högsvensk och tyskjudisk miljö samman. Ändå är barndomen bräcklig med tidig skilsmässa och en mor som berövar sig livet. Sedan upplevelsen av kriget i Rotterdam 1940 - när Holland väl befriats rullas gatuorglarna ut. Sedan sista diplomatflyget hem från Berlin -45.

ANNONS

En sådan uppväxt formar ett sinne till envetenhet, humor och självständighet. I synnerhet senare i livet mellan motpolerna Ingmar Bergman och Peter Weiss. Gunilla Palmstierna-Weiss blev sedan mästerscenograf vid svensk teater och anekdoterna om de båda egocentrikerna fastnade som kiselkorn i sommarljus. Tala om dialektik med Peter Weiss! Första mötet med marxisten och surrealisten sker i Kivik: "Född på herrgård, förstås?". Sedan en direktrecension av hennes konstnärlighet: "Det var det fulaste omslag jag sett!". Och så gifter de sig. Det var en ära att lyssna på Sommar denna dag.

Sista meningen: Detta var mitt Sommar och jag önskar er en fortsatt god sommar.

Musik: Gamelanorkester, gatuorglar, Lotte Lenya, Mothers of Invention, Sven-Bertil Taube...

Dagens värd: Musikproducenten Steve Angello.

ANNONS