Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Musikströmningstjänster går med förlust – men har hittills överlevt ändå. "Frågorna är på ett annat plan", säger forskaren Pelle Snickars. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Så överlever musiktjänsterna trots förluster

    Musikströmningsföretagen går med förlust – men trots det lever de kvar, år efter år.

    Nyligen kom beskedet att musiktjänsten Soundcloud säger upp 173 medarbetare i ett omfattande sparpaket, vilket motsvarar 40 procent av personalstyrkan. Samtidigt har strömningstjänster som Spotify gått med förlust i flera år.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Soundcloud är väldigt annorlunda. De har haft en helt annan typ av affärsmodell än de där man tecknar upp sig på ett abonnemang. Det har inte bara varit musik, utan också exempelvis podcasts. Det är mer som ett slags Youtube, säger Pelle Snickars, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet.

    Går med förlust

    Han och fyra andra forskare driver ett gemensamt projekt om Spotify, vilket har som mål att få ökad förståelse för musiktjänsten och dess arkiv. Snickars och hans kollegor har startat ett skivbolag för att kunna följa låtarnas väg genom systemet.

    Spotify redovisade rörelseförluster på 349 miljoner euro 2016, jämfört med 236 miljoner euro året innan. Däremot visades en stark ökning av intäkter och aktiva användare. Omsättningen steg till 2,93 miljarder euro från föregående års siffra på 1,93 miljarder euro.

    Moderbolaget för Tidal, Aspiro, visade en förlust efter skatt på drygt 239 miljoner kronor under 2015. Tidal utgör en dominerande del i moderbolaget.

    "Handlar om värdet"

    Att företagen går med förlust betyder dock inte att det går dåligt, berättar Pelle Snickars.

    - Det svårförklarliga i den nya webbekonomin är hur de här tjänsterna kan dra in så mycket pengar och gå runt, och ändå inte gå med vinst. Men det handlar inte om det, det handlar om värdet på själva tjänsten, som investerare tror att man skulle kunna få ut om man skulle sälja den, säger han.

    Han säger att man skulle få igen värdet vid en eventuell försäljning, oberoende av vinst. Därför går det inte att svara på hur länge företagen bakom musiktjänsterna kan fortsätta att gå med förlust.

    - Frågorna är på ett annat plan, de här marknaderna för musik och riskkapital är inskrivna i varandra på ett väldigt komplext sätt, som gör att de här nya produkterna har mindre och mindre att göra med ett slags klassisk förståelse av hur kultur konsumeras, säger han.

    Apple annorlunda

    Ett företag som skiljer sig från Spotify och Tidal är exempelvis Apple Music, då Apple är ett stort bolag som också stöder sig på hårdvara – Iphone bland annat. Samma sak med film- och tv-tjänsten Netflix, som numera har en del egenproducerat material.

    - Säg att Spotify skulle gå jättemycket med vinst, vad skulle skivbolagen säga då? De vill ju inte att någon annan ska tjäna jättemycket pengar bara för att distribuera deras eget innehåll. I någon mån sitter Spotify fast, man har inte innehållet, säger Pelle Snickars.