Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Röhsska visar ond design

Nazitysklands grafiska profil och elektriska stolen. Det är exempel på formgivning som Röhsska museet vill diskutera i en kommande utställning om ond design.

- Designutställningar handlar oftast om positiva värden, att design är estetik, bra för funktionen, gör det tillgängligt för fler och så vidare. Men många gånger har design använts i onda syften, säger Ted Hesselbom, chef på Röhsska museet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vad utställningen ska innehålla är inte klart än, men tortyrredskap, elektriska stolen och vapen är föremål som kan komma ifråga. Kanske kan också högklackat passa in i temat, funderar museichefen. Nazitysklands grafiska profil är ett annat exempel han gärna vill lyfta fram.

- Om vi tar bort allt som hände kan vi fråga oss om den är effektiv i sitt syfte och om den är estetisk. Kan vi då, vilket jag tror, bedöma den som god grafisk design har vi vågat visa att design kan vara väldigt bra och framgångsrik och samtidigt fruktansvärd, säger Ted Hesselbom.

Den tyska trettiotalsflaggan med det svarta hakkorset, den röda färgen och vita ringen har en enormt negativ laddning. Men det är inte självklart att den kommer att bestå i framtiden.

- I Östeuropa river man självklart delar av den arkitektur som är kopplad till diktatur i socialismens anda, medan man hyllar om man har en fornlämning efter en romersk ockupation. När ond design blir tillräckligt gammal ser vi inte det onda längre, säger Ted Hesselbom.

- I vårt samlande lägger vi in konstnärliga eller kvalitativa aspekter, men aldrig sociala, kulturella eller politiska aspekter. Kanske måste vi göra det för att hantera de här frågorna.

Röhsska museet har just fått besked att Kulturrådet bidrar med 300 000 kronor i utvecklingsbidrag till satsningen som görs i samarbete med initiativtagaren Clara Åhlvik, tidigare vd på Svensk form och för närvarande konstintendent på Jönköpings läns museum.

Hon ska arbeta på Röhsska med temat ond design under ett par år. Först görs en förstudie i samarbete med en referensgrupp vilket ska resultera i en utställning framåt sommaren/hösten nästa år. Hela projektet kommer troligen också att sammanfattas i en bok eller katalog 2012.

- Det känns som en stor och viktig satsning eftersom det är ett spännande perspektiv på design, säger Ted Hesselbom.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.