Pluntky får inte fortsätta på Antikrundan

ANNONS
|

I 24 år har Peter Pluntky, som bland annat grundade Stockholms leksaksmuseum, värderat teknik och leksaker i SVT:s programserie Antikrundan. Nu är det slut med det. Redan i våras bestämde sig Peter Pluntky för att inte återvända, efter att en längre tid varit missnöjd med hur programmet utformas. Men samarbetet havererade rejält när SVT uppmärksammades på att Peter Pluntky och därmed också Antikrundans varumärke användes i en reklamfilm för teknikföretaget Siba.

Till DN säger Lekberg att SVT inte får sammanblandas med kommersiella företag och att Siba och Pluntky genom reklamfilmen har använt SVT:s varumärke på ett sätt som inte är okej.

ANNONS

För Peter Pluntky är konflikten inte ett problem. Sedan i våras har han annonserat att han inte vill vara med i nya säsonger av programmet.

- Jag har sparkat mig själv för längesedan. Jag är inte nöjd med att det har förflackats och glider allt längre från BBC-originalet, med märkliga inslag som inte har något med det vi värderar att göra. Det har jag framfört, men vi experter har inte något att säga till om när det gäller programinnehållet.

Han tycker att SVT:s policy kring hur man förhåller sig till kommersiella intressen är inkonsekvent.

- Jag skulle prata om reklamens födelse i SVT för några år sedan, men fick inte nämna att jag hade skrivit en bok om det. Så sitter Guillou och Läckberg i sofforna och pratar om sina böcker. Det finns ingen konsekvens i galenskapen.

ANNONS