En mångsidig men motsägelsefull mästare på distansen tre minuter pop.
En mångsidig men motsägelsefull mästare på distansen tre minuter pop.

Per Gessle - en mångsidig mästare

ANNONS
|

Den 28 oktober inleder Roxette sin nya världsturné på Fetisov Arena i ryska Vladivostok. Sedan spelar Per Gessle, Marie Fredriksson och de andra i bland annat Novisibirsk och Magnitogorsk innan man i februari flyttar över sin turné till andra sidan jordklotet för spelningar i Nya Zeeland och Australien.

Från en svensk horisont sker detta nästan i tysthet. Roxette uppträder för hundratusentals människor utan att det noteras i svensk media. Samtidigt blir det helsidor när First Aid Kit gästar Dave Letterman och Tove Lo tar sig in på Billboardlistan. Det beror säkert på att Roxette inte upplevs som lika spännande som sina yngre kollegor. Men också för att det är mer prestigefullt att ta sig in på den amerikanska marknaden. Fråga bara Per Gessle som själv har haft fyra singelettor på Billboardlistan. Då ska man också komma ihåg att Per Gessle också har ett annat band som egentligen inte existerar men som ändå säljer ut Ullevi.

ANNONS

Gessle är en unik stjärna

Med all respekt för Avicii och Max Martin är Per Gessle unik. Han har skrivit hitlåtar under 35 år och dessutom hållit igång två oerhört framgångsrika popband och en habil solokarriär. Att som Per Gessle vara popstjärna på utsålda fotbollsarenor i Sydamerika och ändå ha en svensk identitet djupt rotad i folkparker och P4-radio är unikt.

Långsamt borrar jag mig igenom den massiva samlingsboxen The Per Gessle Archives – A lifetime of songwriting. Tio cd och en vinyl som man med fördel lyssnar på samtidigt som bläddrar i de två böcker med låttexter på svenska och engelska där Gessle själv skriver utförligt om hur sångerna kom till. Till en början känner jag ett motstånd mot att ännu en medelålders musikmakande man känner ett behov av att visa upp precis allt han har gjort. Lundell öppnade arkiven i bitvis olyssningsbara jätteboxen Under vulkanen och Neil Youngs rensning av enbart de tidiga årens gömmor fyllde en mindre möbel. För att bara ta två exempel.

Mycket visar sig förstås en gång ha sållats bort av en rimlig anledning, redigering är nödvändigt för att få ihop bärkraftiga album. Å andra sidan kan det tveklöst finnas något fint i hur en konstnär blottar även skärvor, skisser och till och med rena misslyckanden. Vilket tar oss tillbaka Per Gessle som redan under Roxettes första stora turné flipprade ut plektrum till publiken stämplade med budskapet "don't bore us get to the chorus."

ANNONS

Mycket av det Per Gessle gjort som låtskrivare har handlat om att så fort som möjligt ta sig till refrängen och formeln har resulterat i så många stora hits att de blockerar sikten för allt det andra han åstadkommit. Gessle kan prata hur mycket som helst om hur han älskar den stillsamma förebilden John Holm, men det vi ser är ändå den studsande frontmannen som skrålar Sommartider och The Look.

Därför är det direkt välgörande att lyssna på alla dessa sidospår som hämtats upp från arkivet i Tylösand. Snart inser man att Per Gessle egentligen inte alls har speciellt bråttom till refrängen. I själva verket är det inte sällan verserna och harmonierna som sticker ut. Visst upprepar han sig, det gör alla, och visst lånar han friskt ur pophistorien. Men Per Gessle är genomgående såväl flyhänt som extremt medveten i allt han gör och det är få andra som är så analytiska och redovisande när det kommer till själva hantverket. Det är inte bara i de båda böckerna utan också i två längre intervjuer i boken samt under kommentarspåren på Spotify som han berättar om hur låtarna kom till.

En lättjefull perfektionist

Så småningom får jag en komplex bild av Per Gessle där han å ena sidan är en perfektionist som kan vända och vrida på ett litet ljud hur länge som helst, som sparat varje låtutkast från pojkrummet och som aldrig låter sig fotograferas osminkad. Å andra sidan har artisten Per Gessle en lättjefull sida där han älskar att lattja runt med klyschor, klichéer och klacksparkar och tycks trivas allra bäst i en replokal i Harplinge eller på klubbscenen i det egna hotellet. Han hyllar det enkla livet på landet hos själsfränden och producenten Christoffer Lundquist men lockas ändå av att beställa dit lyxmat från en finkrog i Lund. Nej, Per Gessle är en inte alls så endimensionell som inte minst vi i media ibland velat göra honom.

ANNONS

Lyriken är en historia för sig. Det kan tyckas som en barock tanke att texter som Gå & fiska och Pratar med min müsli skulle hålla för att läsas rakt upp och ner utan musiken. Men så plöjer jag intervjun som Tomas Andersson Wij, hyllad för sina låttexter och vars väg in i musiken var just Gyllene Tiders tidiga skivor, gjort med Per Gessle.

Andersson Wij har nyligen också gett ut sina texter i bokform och tillsammans diskuterar de egna och gemensamma knep för hur texten ska tjäna musiken och fånga lyssnaren. Per Gessle pratar om hur han egentligen har närmare till det känslosamma, sorgliga temat än sha-la-la-texter men poängterar också återigen hur viktig musiken är. Han tar Leonard Cohen som exempel på en man som kallas poet men som inte skulle ha samma litterära status utan sin musikaliska briljans. Samtidigt vet vi ju alla hur ett yeah-yeah-yeah, eller ett A whop bop-a-lu a whop bam boom kan slå an djupt inne i oss så länge de sjungs med full övertygelse.

Cohen-referensen känns oerhört långt bort från Roxettes färgsprakande joyride som snart ska rulla in i Vladivostok. Men när jag fastnar i gamla Lägg din hand i min om du har lust, där en nittonårig Gessle som just förlorat sin far valt att tonsätta en dikt av Hjalmar Gullberg finns kopplingen plötsligt där.

ANNONS

Det finns kanske ingen popmusik som enkelt kan klassas som antingen nonsens eller något med tyngd och djup. Allt ligger i arrangemang, attityd och framförande. Allt ska hända under de tre korta minuter som en popkonstnär har på sig att vinna våra hjärtan. På den distansen är Per Gessle en mästare.

FAKTA: Per Gessles box

Per Gessle sammanfattar 35 års låtsnickeri i den massiva boxen The Per Gessle Archives – A lifetime of songwriting. Dessutom släpper han två böcker med texter till låtarna, en med svenska texter, en med engelska.

ANNONS