Paradox mässa PDXCON ordnas i Stockholm i helgen. Fler än 1 000 spelare och omkring 100 internationella journalister väntas besöka evenemanget. Omkring 50 personer har köpt exklusiva biljetter för tusentals kronor, för att bland annat få gå på workshops och se hur spelens ljud blir till.
Paradox mässa PDXCON ordnas i Stockholm i helgen. Fler än 1 000 spelare och omkring 100 internationella journalister väntas besöka evenemanget. Omkring 50 personer har köpt exklusiva biljetter för tusentals kronor, för att bland annat få gå på workshops och se hur spelens ljud blir till.

Paradoxmässa lockar spelare från hela världen

Fler än 1 000 spelare vallfärdar till Stockholm när det svenska spelbolaget Paradox ordnar mässa. Rachel Saunders har rest från Storbritannien för att delta, och ser det som ovanligt att ett spelbolag är så pass öppet.

ANNONS
|

Ur ett sammanträdesrum i spelbolaget Paradox lokaler kommer dramatiska ljud. Ben knäcks, flygplan susar förbi samtidigt som en hund tassar vidare.

Det är ljuddesignern Björn Iversen som visar upp för en grupp på omkring tolv personer hur ljuden till spel som "Europa universalis 4", "Crusader kings 2 ", "Hearts of iron 4" och "Stellaris" blir till.

Några knytnävsslag mot en kartong blir en trädörr som slås in, en bordsfläkt blir ett propellerplan och purjolök, selleri och paprika som vrids sönder nära mikrofonen blir till ljud som orsakar rysningar och fniss bland de närvarande.

ANNONS

- Alla de benknäckande ljuden du hör i spel – det är grönsaker, säger Björn Iversen.

Kostar tusentals kronor

Paradox årliga spelmässa, PDXCON, äger rum i Nacka strand i Stockholm. Från att ha varit ett evenemang för pressen valde bolaget förra året att även bjuda in spelarna. Omkring 400 besökare 2017 har i år vuxit till fler än 1000. De mest exklusiva biljetterna – som ger tillträde till fyra studiecirklar på huvudkontoret, inklusive den om ljud – kostar mer än motsvarande 5000 kronor.

- Det är fint att de ger oss insyn i vad de gör och hur de gör spel. Jag vet inte om det finns andra spelutvecklare som gör det här, men det är verkligen härligt att de öppnar upp för folk. Man får större repsekt för dem, säger belgaren Messelina Loncin, 22, från Antwerpen, som är en av biljettköparna.

ANNONS

Besökaren Rachel Saunders från Storbritannien hoppas på att besöket i Stockholm ska kunna leda till jobb på bolaget.

- Jag älskar Paradox har spelat deras spel sedan år 2000. Jag är ett stort fan, säger hon.

Även för de anställda på Paradox är PDXCON viktig. Utvecklare på de företag runt om i världen som utvecklar spel till bolaget flyger in för evenemanget. Årsstämman genomförs också i samband med mässan, för att aktieägarna ska få en bild av vad företaget handlar om.

- Jag tror att för de flesta på Paradox så är det en höjdpunkt att få träffa de som faktiskt spelar våra spel. Sedan är det så klart kul att gå på fest tillsammans. Men det är mycket jobb, och det är också lite läskigt att träffa dem som tar del av ens verk, säger kommunikationschefen Daniel Goldberg, som berättar att det trots biljettpriserna är en förlustaffär att ordna mässan.

ANNONS

Gör bättre ifrån sig

Ljuddesignern Björn Iversen säger att han sporras av mötet med spelarna. Han berättar att han fortfarande får kommentarer om tortyrljuden från "Crusader kings 2"-tillägget "The reaper's due".

- Jag har märkt att spelarna verkligen bryr sig om det audiovisuella, att det låter och ser bra ut. I och med att det kommer fans och berättar om det, så blir det extra viktigt för mig att försöka att leverera ännu bättre ljudupplevelser, säger han.

TT

Fakta: Paradox

Svenska Paradox utvecklar egna spel och ger också ut spel som utvecklas av andra bolag. Företaget har nischat in sig på strategispel, däribland historiska och även futuristiska.

Förra året köptes nederländska Triumph upp, och tidigare i år köpte Paradox en tredjedel av Hardsuit Labs i amerikanska Seattle.

Omsättningen under första kvartalet i år blev 267 miljoner kronor, jämfört med 121,3 miljoner samma period föregående år. Resultatet steg till 108,8 miljoner före skatt, en stigning från 29,2 året innan.

Främsta inkomsterna kommer från spelen "Stellaris"; "Cities: Skylines", "Surviving mars", "Hearts of iron IV" och "Europa universalis 4".

Källa: Paradox.

ANNONS