P3 kanalen som ökar

ANNONS
|

Jämfört med de flesta andra länder är radiolyssnandet högt i Sverige. Tre av fyra människor, 75,2 procent, lyssnar någon gång under en genomsnittlig dag. Men det är ändå de lägsta siffrorna sedan tidigt 90-tal och en procentenhet lägre än för ett år sedan. Bättre går det för P3 vars målgrupp är de under 30 år. 11,7 procent av hela befolkningen nås av just P3 och bland dem är de allra flesta i den yngre målgruppen.

- Det är naturligtvis väldigt roligt. Det är alltid svårt att säga varför, men jag tror att det är vår långsiktiga satsning på humor om mornarna som nu bär frukt, säger Ulla Svensson, kanalchef på P3.

ANNONS

Just mornarna är en traditionellt stor radiotid och det är på morgonpassen det tillkommit många nya lyssnare till kanalen. Även musiken spelar förmodligen en stor roll enligt Svensson. 65 procent av allt som går ut i etern från P3:s sändare ska vara musik är det bestämt. Men Ulla Svensson tror ändå inte att lyssnarna använder kanalen som bakgrundssorl av den anledningen.

- Många av de kommersiella kanalerna spelar ju ännu mer musik och de tappar lyssnare ändå. P3 är en stor musikkanal men jag tror att vi i jämförelse med andra ändå har ganska aktiva lyssnare.

Lyssnandet på radio via webben fortsätter också att öka. Mer än en miljon människor använder datorn till detta ändamål varje vecka. 8,3 procent av befolkningen går då in på sr.se och det är deras högsta siffra någonsin.

ANNONS