Fortsätter på Folkteatern. Frida Röhl kan checka av en framgångsrik säsong, med hyllade uppsättningar som Marie Antoinette och Hamlet. Nu blickar hon mot nästa spelår.
Fortsätter på Folkteatern. Frida Röhl kan checka av en framgångsrik säsong, med hyllade uppsättningar som Marie Antoinette och Hamlet. Nu blickar hon mot nästa spelår.

"Nu har vi luft under vingarna"

ANNONS
|

En teater som bråkar om sin omvärld, som är förankrad i det lokala och det globala, som inkluderar humor och låter det intelligenta samtalet få tid och plats. Det blir Frida Röhls fortsatta målsättning, när hon nu, med ett år kvar på det gamla kontraktet, förlänger sitt uppdrag med ytterligare fyra år.

När du tillträdde våren 2014 ville du att teatern skulle "leta efter nya samtida berättelser, vara vital, kreativ, en teater som både vågar vara allvarlig och rolig". Blev det så?

- Det var fint formulerat tycker jag, haha. Och där tycker jag verkligen att vi är. Det är mycket som är så; samarbetet med foajérestaurangen Folk, samarbetet med musikscenen. Platsen är mer än en teater. Och vi har ett superbra spelår i ryggen, energin är i rullning, det är häftigt att vara med i.

ANNONS

När du började var ekonomin i gungning och ett konstnärligt förändringsarbete inleddes. Var står ni i dag?

- Nu har vi luft under vingarna. Nu känner jag en oerhörd positiv kraft inifrån teatern. Det var också min tanke, att bygga inifrån. Ekonomiskt har vi en budget i balans, allt eget kapital är återställt.

Nytt teaterår

Nu presenterar Frida Röhl också spelåret 2017/18.

- Folkteaterns roll är att vara i samtiden, att kännas jobbig. Också tilltalet är viktigt, humor är viktigt och publikkontakt är viktigt.

Höstens satsning på Stora scenen är Den goda människan i Sezuan av Brecht, som Frida Röhl regisserar själv. I rollistan återfinns Birgitta Ulfsson och Iwar Wiklander, de spelar de lite trötta och inte så värst entusiastiska gudarna som Brecht skapat. Iwar Wiklander och Birgitta Ulfsson har båda en lång relation till teatern, han har varit chef i två omgångar, hon har regisserat, båda har skådespelat.

- Det är fantastiskt med Iwar och Birgitta, och med resten av ensemblen, säger Frida Röhl, som också ser fram emot den helt nya tonsättningen som görs av göteborgsduon BF/C, som producerar skön soulig, elektronisk musik.

Varför vill du göra just den pjäsen?

- Brecht är en följeslagare, något att förhålla sig till, han betydde så mycket för teaterkonsten, bröt upp synen på teater. Jag tror att jättemånga i vårt samhälle funderar över hur man ska vara en god och schysst människa. Vi går förbi tiggare varje dag, jag tror att vi stänger av något när vi går förbi. Jag vill åt den känslan; det är svårt att vara en god människa.

ANNONS

En tredje scen

Bland höstens premiärer finns också Den fule, av tyske Marius von Mayenburg, i regi av Nora Nilsson som just nu regisserar Århundradets kärlekskrig, som ges på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm.

- Den fule är både rolig och smart och handlar om skönhetsindustrin, i förlängningen om vår rädsla för döden, säger Frida Röhl.

Under hösten etablerar Folkteatern också en ny satsning: en tredje scen.

- Vi startar en digital scen, där vi undersöker hur man uttrycker sig konstnärligt i digital form.

Tanken är att bjuda in olika konstnärskap till satsningen och först ut är Folkteaterns egen, hyllade, Evin Ahmad som i höst debuterar skönlitterärt med boken En dag ska jag bygga ett slott av pengar. I september bjuder hon in till fyra fester och samtal, då hon inviger den digitala scenen med ett filmiskt verk som är en förlängning av boken.

Senare under spelåret kommer Erik Holmström, som driver Malmö Dockteater, med föreställningen Doktor Faustus. Därefter är det dags för två urpremiärer: Prat och människor av koreografen Birgitta Egerbladh, som inspireras av texter av Kent Andersson och Bengt Bratt, och Hemsjuka, ett samarbete mellan Rasmus Lindgren och Gabriela Pichler, som tidigare till exempel gjort Rött kort på Backa teater tillsammans.

ANNONS

Hur känns allt detta?

- Det är jättekul med ett bra år i ryggen och vi har mycket bra framför oss. Samtidigt är nästa år ett valår och det påverkar oss alla, mycket är i gungning i samhället. Jag tycker att vi i dag ser en brist på samtal, på fördjupning, på intelligens i samtalet; att ge saker lite tid. Där har teatern ett uppdrag att fylla.

Läs mer:

Det här är Evin Ahmads år

Hamlet på ett annat sätt

Marie Antoinette är en stor framgång

Fakta: Folkteatern 17/18

Den goda människan i Sezuan,…16 sept - 14 dec, regi Frida Röhl.

En dag ska jag bygga ett slott av pengar, fyra fester och samtal med Evin Ahmad, 27 sept - 30 sept.

Den fule, 25 nov - 20 jan, regi Nora Nilsson.

Doktor Faustus, 17 feb - 28 april, regi och dockkonstruktion Erik Holmström.

Prat och människor, urpremiär 3 mars, regi och koreografi Birgitta Egerbladh.

Hemsjuka, premiär våren 2018, regi Gabriela Pichler.

ANNONS