Musikjättar vill ha kvinnliga låtskrivare

ANNONS
|

Även om många kvinnor syns på de svenska scenerna är de betydligt mer sällsynta i rollen som producent och låtskrivare – endast 20 procent av upphovsrättsorganisationen Stims 80000 medlemmar är kvinnor. På Spotify var 13,7 procent av låtskrivarna bakom de mest populära låtarna 2016 kvinnor.

Därför vill Spotify, branschorganisationen Musikförläggarna och musikförlaget MXM Music försöka göra musikbranschen mer jämställd.

Genom att bjuda in till middagar där etablerade producenter och låtskrivare träffar nyare talanger, anordna branschseminarium och starta en podcast med musikaliska förebilder vill musikaktörerna locka fler kvinnor att bli producenter.

ANNONS

"Det ska bli så spännande att höra hur musiken låter i framtiden när låtskrivarna och producenterna är 50/50 kvinnor och män. Det här projektet kommer att fungera som en katalysator på vägen dit", säger Elisabet Widlund, vd på Musikförläggarna, i ett pressmeddelande.

TT

ANNONS