|
Veckans singlar
Bild: Britta Pedersen

Pet Shop Boys – Agenda

grade crossed
FYRA FYRAR
Pet Shop Boys är tillbaka med det britterna behärskar bäst av alla: cathcy popmusik med bitande och syrliga, närmast dräpande texter. "Agenda" är en fyraspårs-ep med udden riktad mot vår självcentrerade samtid, och på många sätt ett ord i rättan tid, det vill säga egentligen alltför sent. "Give stupidity a chance" är en stillsam och snygg ballad om hur cynismen breder ut sig på bekostnad av samhällsansvar, respekt och ärlighet. "On social media" handlar som ni förstår om Facebook, Twitter och Instagram, och är väl i ärlighetens inte helt lyckad, till skillnad från den rätt underbara "What are we going to do about the rich" där Londonduon bjuder på slagfärdig pop som inte tappat något av sin syrlighet. Rätt träffande i sin fränt formulerade frågeställning.
Veckans singlar
Bild: Thomas Frey

In Flames – Burn

grade crossed
TRE FYRAR
Om någon nu i Melodifestivaltider vill lyssna på ett band som till skillnad från Pagan Fury, Dead by April och Outtrigger vet hur en metalsten ska malas, ja då är det bara att ge In Flames nya singel "Burn" en chans. Stenhård, såklart, med Anders Fridén som omutlig sångare men också med en förvånansvärt svängig och smittsam refräng. Det råder nog ingen tvekan om att Fridén någonsin kommer att ge upp sitt närmast oförsonliga growlande, men samtidigt öppnar bandet den här gången upp för ... tja, Mellopubliken. Kul! Om tre veckor kommer albumet.
Veckans singlar

Ludy Rose – Solo (w)

grade crossed
FYRA FYRAR
Den 22 mars släpps Lucy Roses fjärde album, "No words left", och detta är andra singeln från hennes kommande platta. Den småtråkiga och lite oförlösta känsla som präglade förra singeln "Conversation" är som bortblåst här. Inte så att den brittiska singer/songwritern står på några bord eller vevar med näven i luften, nej, som vanligt är det lugnt, stilla och närmast eftertänksamt. Men det är också riktigt, riktigt vackert när Lucy Rose efter drygt två minuter vid pianot får sällskap av en ensam saxofon och inte är helt solo längre. En av veckans finaste låtar.
Veckans singlar
Bild: Sony Music

Thomas Stenström – Adios amigos

grade crossed
TRE FYRAR
If you can't beat them, join them. Kanske var det så Thomas "Slå mig hårt i ansiktet" Stenström från Uddevalla tänkte när han plötsligt börjar låta som Håkan Hellström. "Kärlek kanske dödar mig redan i kväll men har vart redo sen den dan jag såg dig. Som en ensam allt i vimlet när krogar stänger
. Det är så enkelt här att glömma bort vem du och jag är
, men allt är spolat
. Bilar brinner, alla äro vi förlorare..." sjunger Stenström och det inte bara känns som något Håkan skulle kunna sjunga, det är precis såhär det skulle låta om han gjorde det. Det sagt är Thomas Stenström ingen copycat (även om titeln är lånad av Marit Bergman). Refrängen drar åt ett helt annat håll och den stadiga baktakten är skön.