Oförutsägbart och oslagbart av Beyoncé

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Beyoncés förra, självbetitlade, album från 2013 släpptes som en blixt från en klar himmel och var audio-visuellt i meningen att alla låtar åtföljdes av musikvideor. Inte bara singlarna, och inte bara menat för teve och Youtube, utan som en del av hela albumupplevelsen.

Nu gör hon om det konststycket, men tar det ett steg längre. Låten Formation fick enormt genomslag och ledde till livlig debatt, bland annat om hennes äkthet i sina anspråk, när den släpptes i februari. Inte minst stod videon i fokus, som tog upp polisbrutalitet och black lives matter-rörelsen. You know you that bitch, when you cause all this conversation, förutspådde Beyoncé med ett litet leende. Mer diskussion lär det bli, och hennes äkthet dissekeras som vore hon en rapartist.

ANNONS

På Lemonade, Beyoncés sjätte studioalbum, kan man i vanlig ordning lyssna på enskilda låtar. Men hela albumet finns också presenterat i ett sammanhållet filmformat, med Jonas Åkerlund som en av krafterna bakom och premiärvisat på HBO.

Det är kraftfulla scenarier, det är våldsamt, det är skönhet, det är kostymdrama och det är naturvyer. Det är också det mest politiska som hon gjort, med både Malcolm X-sampling och kvinnor som håller bilder av sina döda söner.

Men ännu mer är albumet djupt personligt, med alla referenser till och bilder från privatlivet, med barn, släktingar, slitningar såväl som ömhet i äktenskapet med Jay-Z, och en sångerska som till synes vänder ut- och in på sitt själsliv. Beyoncé står, milt uttryckt, för ett berättande som inte är helt vanligt i den samtida R&B-genren.

På albumet arbetar hon sig igenom vrede, sorg och försoning, med lån från pop och rock, med inslag av jazz, country och blues. Pianoballader som Sandcastles samsas med den fantastiskt funkpsykedeliska Freedom, med Kendrick Lamar som gäst. I övergångarna mellan de 12 låtarna läser Beyoncé poesi av den somalisk-brittiska poeten Warsan Shire.

Lemonade är och vill mycket samtidigt, men till skillnad från en kollega som också är en kreativ vilde, Kanye West, och hans senaste albumsläpp The life of Pablo, lyckas hon hålla linjen, visuellt lika väl som musikaliskt. Här finns en helhet, ett hållbart koncept, och det är gjort med en enastående elegans.

ANNONS

Det kommer att ta tid att tolka och smälta sinnesintrycken, och det är egentligen för tidigt att säga vilka låtar som i sin egen rätt kommer att tåla tidens tand, men sammanfattningsvis står Beyoncé större och starkare än någonsin tidigare. Oförutsägbar och oslagbar. Kreativt oantastlig.

ANNONS