Köttbullar, saltlakrits – och feta, blågula beats

Nu introducerar Ikea det svenska hiphop-undret för amerikanska musikälskare.

ANNONS
|

I helg pågår den amerikanska musik- och filmfestivalen Boston Calling, med bland annat namn som Eminem, The Killers och Tyler the Creator på affischen. Även blågul representation finns på området, det har möbeljätten Ikea (!) sett till.

I sitt stora partytält Ikea Music Lab visar de inte bara upp möbler från sin nya kollektion och serverar köttbullar – här spelar också en handfull lovande artister ur den svenska hiphopeliten som följt med företaget på resan.

LÄS MER: Ikeas mörka historia bagatelliseras på museum

Bland annat har artisterna Cherrie, Jaqe, Michael Dida och den göteborgska duon Sammy & Jonny Bennett uppträtt med sin svenskspråkiga rap, och discjockeyarna Finest, Trans94 och Robin Kadir vänt plattor. Även den svenska performancegruppen Teenage engineering sound system dök under helgen upp på scenen

ANNONS

Hip Höp to the people

I en reklamfilm som spelats in för evenemanget lämnar amerikaner varuhuset bärande på Ikea-kartonger som har produktnamnet Hip Höp skrivet på sig. En kund säger att varan nog bäst passar i badrummet. En annan är fundersam över hur namnet egentligen ska uttalas; någonting som de flesta utomnordiska Ikea-kunder kan känna igen sig i.

– Anledningen att vi är med på festivalen är att vi är intresserade av livet hemma, oavsett om det hemmet är inom dina fyra väggar eller i ditt neigbourhood. I Boston lär vi oss mer och kan interagera med besökarna om det som är viktigast i livet: Musik och mat, säger Ellen Ferm, pressansvarig på Ikeas produktutvecklingsbolag Ikea of Sweden.

LÄS MER: Så ska Ikea överleva Kamprads död

Att det blev just hip höp och inte pöp mysik eller rök än råll, har också sin förklaring:

– Vi är nyfikna på populärkulturen som finns i dagens samhälle, och hiphopen blir en allt större del av den.

God stämning

Ellens kollegor i USA meddelar att det har varit god stämning i det svenska tältet, och att många hiphopfans har sökt sig dit, trots språkbarriären.

I förberedelserna inför festivalen lanserade Ikea också en Spotify-spellista med några av de hetaste namnen på den svenska hiphopscenen, sammanställd i samarbete med musikjournalisten Ametist Azordegan som i marknadsföringsmaterialet refereras till som "svensk hiphops gudmor".

ANNONS

Listan finner ni nedan.

ANNONS