Håkan Hellström och Adam Lundgren är i Cannes för filmen Känn ingen sorg. "Det jag brinner mest för är budskapet i filmen, att du kan gå din egen väg även om du inte har "alla rätt".
Håkan Hellström och Adam Lundgren är i Cannes för filmen Känn ingen sorg. "Det jag brinner mest för är budskapet i filmen, att du kan gå din egen väg även om du inte har "alla rätt".

Hellström nöjd med "sin" film

ANNONS
|

Ett tag tänkte sig producenten Malcolm Lidbeck, som fick idén till filmen redan 2009, att den skulle vara en musikal med en liten Håkan-figur i sjömanskostym. Så blev det inte. Istället har manusförfattaren Cilla Jackert och regiduon Måns Mårlind och Björn Stein fört filmen i en annan, mer "färgglad och köttig" riktning med en handling som löst kretsar kring kända Håkan Hellström-karaktärer.

I ett soligt och sprittande Cannes sitter Håkan Hellström och förklarar hur nöjd han är med slutresultatet.

- Jag är väldigt förvånad över att de har snappat upp det som mina låtar handlar om, att göra saker vackrare och enklare. Utan att ens fråga mig har de hittat precis den funktion som musiken haft för mig, i filmen.

ANNONS

Hur reagerade du på idén från början?

- Jag har ju nästan slickat på filmomslagen som Beatles gjorde och jag älskar musikaler så jag började nästan darra av upphetsning. När jag väl såg filmen undrade jag om jag var i chock, det var en enorm upplevelse att mina låtar har inspirerat till det här enorma äventyret. Den har en förhöjd verklighet och jag är så imponerad över att de har vågat göra en sådan film i en sådan dassig stad som Göteborg ändå är.

Dyker du upp i filmen?

- Ja, det gör jag. Men jag vill inte avslöja vad jag ska göra, det får bli en överraskning.

Huvudrollen Pål spelas av Adam Lundgren (Torka inga tårar).

- Det är ju inte Håkan, men jag har inspirerats av honom, i hemlighet. Pål är en slags avlägsen kusin, säger Adam Lundgren.

Han sjunger flera av Håkan Hellströms låtar i filmen och fick hjälp av sångaren med förberedelserna.

- Första gången jag träffade Håkan skulle jag sitta framför honom i hans kök och lira hans låtar, haha. Men det gick bra, man vill ju inte sabba de här låtarna som så många har en relation till.

Alla inblandade försäkrar dock att man kan njuta av filmen även utan Håkan-koll. Det finns många lager, förklarar regissörerna Måns Mårlind och Björn Stein.

ANNONS

De fick frågan om att göra filmen strax efter att deras Underworld: Awakening legat etta på amerikanska biotoppen. Att i det läget göra en förhållandevis liten musikfilm hemma i Sverige kan tyckas vara ett udda val ur ett karriärperspektiv.

- Vår dåvarande agent tyckte inte att vi var riktigt kloka. Och vi var inte alls på väg åt det här hållet men vi blev så sugna. Vi har älskat Håkan sedan han började och det var perfekt terapi efter en oerhört slitsam action-bergochdalbana. Vi bytte agent och slog till, säger Björn Stein.

Är ni fortfarande nöjda?

- Ja, det är det bästa vi har gjort. När man tittar på den första grovklippningen brukar man alltid gråta för att det inte svänger och man tycker att man är kass. Men den här gången grät vi av rätt anledningar.

Idén föddes: När producenten Malcolm Lidbeck såg Håkan Hellström tillsammans med Sven-Bertil Taube på Berwardhallen.

Julen 2009 kom Håkan Hellström in i projektet, som då utvecklades tillsammans med skådespelerskan Moa Gammel, som haft en liknande idé.

Peter Birro var med i ett första stadie, som manusförfattare.

Senare kom Cilla Jackert in och började om med originalhistorien. Hon hade tidigare jobbat med Måns Mårlind och Björn Stein och föreslog dem som regissörer. En historia, som visuellt först hade jämförts med Fish tank växte organiskt då fram mer åt Moulin rouge-hållet.

Budget: 34,1 miljoner.

I rollerna: Adam Lundgren, Josefin Neldén, Tomas von Brömssen, Marie Richardson och Gunilla Nyros.

Premiär: 19 juli 2013.

ANNONS