3 frågor till Johan Lindqvist om Spotify

ANNONS
|

Varför kommer Spotifys åtstramning av gratistjänsten just nu?

- Generellt sett går ju alla olika sorters medietjänster på nätet just nu mot betalda alternativ. Det gäller även tidningar. Spotifyföljer alltså en rådande trend. Men jag tror också att det beror på att de amerikanska skivbolagen harvarit tveksamma till att skriva avtal med Spotify. Anledningen har varit att de tycker attSpotify harför hög andel icke betalande kunder. Det här är sannolikt ett sätt att gå de amerikanska bolagen till mötes och därmed äntligenpå allvar kunna satsa påUSA-marknaden.

Vad tycker du om åtgärden?

- Å ena sidan går den emot själva grundtanken med Spotify, så på det viset är det lite sorgligt. Å andra sidan får man ju fortfarande tillgång till väldigt mycket musik. Men jag tycker att det är lite löjeväckande att Spotify försöker sälja in försämringen som något som inte alls påverkar tjänsten. Så det ju inte. Själv använder jag premiumvarianten,jag tröttnade ganska snabbt på alla reklamavbrott.

ANNONS

Vilka konsekvenser tror du att den får för musiktjänsten?

- Strävar man mot en högre andel betalande kunder måste man förbättra premiumtjänsten avsevärt. Den har stått ganska stilla under en längre tid. Det kommer ju konkurrenter som utmanar, senast norska Wimp som nog egentligen är en bättre tjänst för tillfället. Så för Spotify gäller det att inte bli giriga utan jobba med produktutveckling.

ANNONS