Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Icas reklamsåpa har tre gånger fler manliga än kvinnliga karaktärer på rollistan. Pressbild/Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Mansdominans i Icas reklamsåpa

    "Självklart ska vi ta hänsyn till könsfrågan."

    Icas reklamfilmer har blivit belönade för att lyfta fram människor med olika bakgrund och olika sexuella läggningar. Men en ny mätning från företaget GenderTime visar att reklamserien har en ordentlig mansdominans, skriver Resumé.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Totalt har reklamsåpan tre gånger fler manliga än kvinnliga karaktärer på rollistan. Det är också männen som får prata mest. I de 359 avsnitt som analyserats hade männen en taltid på 81,2 procent.

    - Könsfrågan är en av flera mångfaldsfrågor som vi självklart ska ta hänsyn till. Vi har en ambition i vår kommunikation att den ska spegla samhället. Vi tittar vidare på hur vi ska spegla det på ett så bra sätt som möjligt, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica om mätningen.

    Reklamfilmerna har sänts i 14 år.