Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Ohad Naharin har utvecklad ett eget rörelsespråk, Gaga. Dansarna tränar utan speglar, något som tar ett par dagar att vänja sig av med, men sedan är de ofta tacksamma, menar han.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    "Livet blir lättare med Gaga"

    Grå draperier täcker speglarna i danssalen. När Ohad Naharins verk ska tränas in får inga speglar synas. Det står i hans kontrakt.

    - Speglar är inte bra för dans. De är ett misstag som av någon anledning blivit tradition. Speglar lär dig ingenting, de hindrar dig från att lyssna till din egen känsla. Tydlighet i rörelsen finner du i relation till omvärlden och rummet, spegeln är bara i vägen, säger den israeliske koreografen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Han är på snabbvisit på Göteborgsoperan inför premiären av Max, som han skapade för sitt eget kompani, Batsheva Dance Company 2007. Nu låter han för första gången ett annat kompani dansa det.

    - Jag lär mig mycket om mina verk när andra kompanier sätter upp dem. Men jag hinner inte skapa nya verk för andra än mitt eget kompani.

    Just nu håller han på med ett nytt verk och stannar bara ett par dagar i Göteborg. Två av hans assistenter, tidigare dansare i Batsheva, har studerat in Max tillsammans med Göteborgsoperans dansare. 

    - Det är egentligen klart att uppföras. Det jag gör är att försöka hjälpa dansarna att ta fram sina dolda skatter, sådant som de redan har. Det tar inte så lång tid, men är betydelsefullt. Jag påverkas alltid av vilka dansare jag arbetar med. 

    Hur börjar du med ett nytt verk?

    - Jag försöker fånga stämningen. När jag började med Max ville jag skapa ett tyst verk, helt utan musik. Sedan la jag ändå till musik, men för att markera tystnad. 
     

    Vad handlar Max om?

    - Mina verk handlar vanligtvis om sig själva. Det som motiverar mig som koreograf är att skapa ett eget universum, det kände jag särskilt med Max. Om det handlar om något utanför sig självt så är det en biprodukt. Det kan det göra, men först och främst är det en fråga om hur jag organiserar volym, struktur, dynamik. Och för mig handlar det ofta om förmågan att skratta åt mig själv.

    Även om han utgår från den dansande kroppens möjligheter finns ofta mer eller mindra tydligt påverkan från den politiska situationen i Israel.

    - Jag vill att publiken främst ska förstå mitt rörelsespråk när man gör det kan jag också framföra idéer om medvetande, oskyldiga offer, kärlek och saknad. Konsten är en av de mäktigaste krafterna som kan ändra koderna för hur vi tänker, och som kan göra att vi utvecklas som människor. Konst måste alltid slåss mot konventionellt tänkande. 

    Ohad Naharin är en av världens mest omtalade koreografer. Efter en karriär i USA återvände han till Israel och tog över Batsheva Dance Company i Tel Aviv, där började han utvecklat en egen metod, eller ett rörelsespråk som han hellre säger, Gaga. Då hade han råkat ut för en ryggskada.

    - Jag utvecklade Gaga för att jag ville kommunicera med dansarna, skadan var bara en av flera stationer. Jag ville upptäcka ett sätt som gjorde kroppen snabbare, starkare mer effektiv. Vi är alla på något sätt trötta och skadade.

    Inte bara dansare kan träna Gaga och Ohad Naharin menar att metoden hjälper till att hitta stelheter och blockeringar i kroppen och gör att man kan hitta ett energiflöde i kroppen som gör rörelserna effektivare. Han arbetar även med Parkinson- och traumapatienter och säger att resultaten varit häpnadsväckande.

    - Vi använder ofta våra sinnen på väldigt låg volym, vi är på gränsen till avdomnade. Gaga skärper sinnena. Livet blir lättare när man hittar glädje och läkning i rörelser. Gaga löser inga problem men det kan hjälpa till att hantera livets svårigheter.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.