Lisebergs vice vd bodde privat för bonuspoäng

ANNONS
|

I december 2015 bodde Thomas Sjöstrand med familj på Scandic hotell i Stockholm. Natten betalades med 20 000 eurobonuspoäng. Det privata uttaget skulle vi aldrig få se. Men det råkade komma med på en sammanställning av Sjöstrands intjänade bonuspoäng i tjänsten som Liseberg skickat oss.

Liseberg: Allt är i sin ordning

Vi upptäcker uttaget när vi jämför sammanställningen med listan på Sjöstrands tjänsteresor som vi också begärt ut. Någon tjänsteresa till Stockholm gjordes inte december 2015.

Men allt är ändå i sin ordning, förklarar Lisebergs informationschef Julia Vasilis.

– Posten borde inte ha varit med i materialet du fick eftersom det inte var en tjänsteresa eller uttag av Lisebergspoäng, säger hon.

ANNONS

Förklaringen skulle alltså vara att Thomas Sjöstrand växlat in privata poäng mot en hotellnatt, vilket också kan stämma. Bonuspoäng, vare sig de är intjänade i tjänsten eller under privata resor, tillfaller nämligen alltid personen i fråga – aldrig arbetsgivaren som inte heller har någon insyn på kontot.

Kruxet är alltså att tjänstepoäng och privata poäng klumpas ihop på ett privat konto som i princip är lika skyddat som ett bankkonto. Så när vi begär ut fullständiga sammanställningar av både Lisebergs vd:s och vice vd:s eurobonuskonton får vi nej från Liseberg med motiveringen att vår begäran inte faller under offentlighetsprincipen.

Både vd, Andreas Andersen, och Thomas Sjöstrand går dock med på att redovisa alla poäng som är relaterade till tjänsteresor. De lämnar också ut nuvarande saldon på sina Eurobonuskonton.

Tusentals poäng fattas på kontot

Det är då vi kan räkna ut att tusentals poäng fattas på Sjöstrands konto.

– Jag kan bara beklaga att jag använde poängen i förtid. Jag trodde jag hade täckning. Det är bara för mig att spara tillbaks dem. Kontot är snart i balans igen och sen kommer jag att passa mig för det här, säger Thomas Sjöstrand.

Han uppger att han reser för andra företags och organisationers räkning i tjänsten. Eftersom inte Liseberg betalar de resorna räknas poängen han då tjänar in som privata och kan hjälpa till att balansera upp kontot.

ANNONS

– Systemet är komplext och krångligt. Men jag har inte tagit ut några poäng i tjänsten överhuvudtaget och vi valde att visa dig våra konton för att vi kände att vi inte hade något att dölja.

Så vad tycker arbetsgivaren?

– Från företagets sida är det inte okej att göra som Thomas gjort. Men vi ser det inte som någon allvarlig överträdelse av reglerna. Det viktiga för oss är att våra medarbetares poängsaldo är i balans när de en gång slutar hos oss, säger Julia Vasilis.

"Reglerna är tillräckliga"

När hon får läsa sina egna och Thomas Sjöstrands citat i den här texten reagerar hon dock på en sak. Poäng som Sjöstrand har tjänat in på resor under tjänsten kan på grund av skattetekniska skäl aldrig räknas som privata (de är föremål för förmånsbeskattning). Hon understryker att påfyllning av kontot endast kan ske med hjälp av privata resor.

Via mejl meddelar hon också att ”de regler och rutiner vi har är väl fungerande och tillräckliga”. Hon skriver också att det inte finns några som helst tecken på missbruk av systemet men att som i alla förtroenderelaterade frågor hamnar ett stort ansvar på medarbetaren.

ANNONS