Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Västtrafik betalar tolv miljoner kronor för 191 nya kurerna. Ett statsbidrag täcker hälften, vilket ger en kostnad på knappa 31 500 kronor per kur. Västtrafik tjänar mer än det dubbla på reklam varje dag, konstaterar Mark Isitt.
Västtrafik betalar tolv miljoner kronor för 191 nya kurerna. Ett statsbidrag täcker hälften, vilket ger en kostnad på knappa 31 500 kronor per kur. Västtrafik tjänar mer än det dubbla på reklam varje dag, konstaterar Mark Isitt.

Västtrafik har råd med snygga väderskydd för ALLA göteborgare

"Hållplatser i bland annat Gunnared, Tynnered, Torslanda och Lundby blir av med sina väderskydd", läser jag i GP och borde naturligtvis tycka synd om alla blöta och kalla, men tänker mest på Olle Anderson, designern som ritade Göteborgskurerna 1990, de med de Hisingsblåa U-balkarna och den roströda randen under det silvriga aluminiumkapitälet.

Vad säger Olle? Hur ställer han sig till detta? 

Olle tror inte sina öron. Han säger över telefon att han inte kan föreställa sig att Västtrafik slaktar sin ikon. ”Då skulle jag ha läst om det, det skulle ha blivit ett jävla liv.” För så viktiga är stadens möbler, insisterar han. De skänker värdighet åt vardagen, får folk att känna sig omhändertagna. 

Eller som han uttryckte det i GP våren 2011: ”Omsorgen om de många små objekten visar vilken känsla och aktning man har för sin stad och dess medborgare.” 
Då handlade det om Göteborgs nya papperskorgar, de där glufsglufs-tunnorna i brandgult som absolut ingen kunnat undgå. Olle kallade dem ”visuell nedskräpning”. ”Utöver den besynnerliga och för stadsmiljön främmande färgsättningen misspryds de av en pretentiös dekor med två utskurna stadsvapen per kärl. Bäva månde Heraldikerämbetet!”

Avseende väderskydden visar han sig lyckligtvis ha rätt. Jag ringer tillverkaren JC Decaux och de meddelar att det i och för sig är Västtrafik som sköter demonteringen men att ingen av Olles kurer ska ha fraktats bort, det har de blivit lovade. Andersons skapelse är huvudsakligen begränsad till hållplatser i innerstaden, förklarar man, och i det här fallet handlar det ju om förorten – Angered, Opaltorget, Vårväderstorget – ställen som tydligen aldrig förärats dessa skönheter. 

Enligt JC Decauxs talesman beror diskrimineringen på att Göteborg beställde för få Olle-kurer när det begav sig i början på 90-talet. Man rekvirerade 550 stycken, började i centrum och jobbade sig utåt och när montörerna nådde våra socioekonomiskt mest utsatta områden var lagret slut. Det behövdes ytterligare 191 stycken. Och då, istället för att beställa Andersons unika, valde Västtrafik att hyra ett standardskydd. Det blev billigast så.

Det är dessa 191 väderskydd som nu monteras ner. Hyresavtalet har löpt ut och visst hade man kunnat förvänta sig att Västtrafik sett möjligheten att göra om och göra rätt, att de förstått betydelsen av att länka samtliga Göteborgs stadsdelar med hjälp av Olles pärla. 

Men icke. 

Det väderskydd som nu sätts upp är framtaget 1999 av ett ingenjörskontor i Karlshamn för Skånetrafiken. 

Helt säkert anser Västtrafik att kompromissen är ekonomiskt försvarbar; att tillverka ett väderskydd som är exklusivt för Göteborg kostar naturligtvis lite extra skattepengar. Men med miniräknaren i hand framstår detta som ett dumsnålt argument:

Enligt GP-artikeln betalar Västtrafik tolv miljoner kronor för de 191 nya kurerna. Ett statsbidrag täcker hälften, vilket ger en kostnad på knappa 31 500 kronor per kur. 
Västtrafik tjänar mer än det dubbla på reklam varje dag.

Mest läst