Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/6

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Världskänd koreograf tillbaka i Göteborg

Sidi Larbi Cherkaoui är en av dansvärldens superstjärnor. Han är en prisad koreograf med en fulltecknad kalender. Men att han skulle ha dans som sitt arbete var inte på något sätt självklart.

Nu är han i Göteborg. För tredje gången skapar han ett verk för Göteborgsoperans dansare. I Noetic dansade de med kolfiberstavar, i Icon med 3,5 ton lera på scenen. I Stoic är scenografin betydligt mer stillastående. Ett bibliotek ramar in något som verkar vara en konstutställning med skulpturer. Allting ser ut att vara i cement, även flygeln som det spelas på i föreställningen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Att allt har samma färg gör att dansarnas kroppar framträder tydligare, säger han.

Sidi Larbi Cherkaoui samarbetar gärna med konstnärer. Den här gången han jobbar tillsammans med belgiske Hans Op de Beeck som han fick höra talas om för bara några år sedan.

LÄS MER: Hon spelar Esmeralda i klassiska sagan på Göteborgsoperan

– Jag blev förälskad i hans verk, gripande och på samma gång humoristiskt. Som i en av statyerna här, en ung pojke med pil och båge som påminner om en amorin, men pilen har en gummipropp istället för spets.

Noetic handlade om inre kunskap, den vi bär med oss och som inte går att lära, Icon om den mänskliga driften att skapa och förstöra. Stoic anknyter till stoicism, en filosofisk riktning från antiken som eftersträvar självbehärskning.

– Men jag ser den inte som frånvaro av känslor utan mer som en praktisk filosofi där det handlar om att lära sig att hantera det som inte går att påverka. Jag ville följa upp de två första föreställningarnas DNA där Stoic är som en syster till två bröder.

Dansarna är en del av verket

Stoic ingår i den tvådelade dansföreställningen Dust to Dust som har premiär på fredag 12 oktober tillsammans med den kanadensiska koreografen Crystal Pites verk Echo.

Sidi Larbi Cherkaoui menar att det var nödvändigt att fortsätta arbetet med Göteborgsoperan.

– Dansarna är en del av verket, jag kunde inte ha gjort det med ett annat kompani, jag kände också att det fanns mer att utforska här. Vi har lärt känna varandra och det gör att det finns tillit och större frihet, dansarna vet hur jag jobbar.

Sedan debuten som koreograf 1999 har 42-årige Sidi Larbi Cherkaoui skapat ett 50-tal föreställningar och hans schema är fulltecknat. Efter Göteborg ska han till Paris och sedan till Boston med tidigare verk. I början av februari nästa år är det premiär för Duet i franska Rennes, en ny föreställning där han själv dansar.

LÄS MER: Göteborgsoperans danskompani prisat

Förutom sitt egna kompani, Eastman, samarbetar han med flera andra kompanier runt om i världen.

– Mitt arbete är mitt liv, allt jag gör hör ihop med det, om jag läser en bok så hänger det ihop med en ny föreställning. Men jag är uppfostrad med att man ska jobba hårt och jag har haft tur, det finns människor som arbetar i gruvor i Kongo.

Uppvuxen i en förort till Antwerpen

Det var inte självklart att han skulle arbeta med dans, eller konst över huvud taget. Sidi Larbi Cherkaoui är uppvuxen i en förort till Antwerpen med en marockansk far och en flamländsk mor.

Det var svårt med ekonomin i familjen, hans pappa hade svårt att få jobb eftersom han inte talade flamländska.

– Han pratade flytande franska, vilket är ett av Belgiens officiella språk, men det här var tiden när motsättningar mellan flamländska och fransktalande växte i landet.

LÄS MER: Nya talanger bestämmer stegen på danskompaniets scen

Sidi Larbi Cherkaoui har tidiga minnen av rytm, av att han bars omkring av sina föräldrar när de lyssnade på musik. Det fanns mycket musik hemma och han minns särskilt sommarens resor till Marocko, tre dagar i bil med andalusisk musik.

Musiken i föreställningarna är viktig, han jobbar ofta med levande musik och i Stoic medverkar fyra musiker på scen.

– Musiken är från 800-talet, jag vill att publiken ska upptäcka musik som försvunnit och som inte finns i det otroliga digitala bibliotek vi har tillgång till numera.

Icon är mer teatral än de två tidigare verken, dansarna har repliker och sjunger även ibland. På arabiska.

– De har blivit riktigt bra på det nu, säger han.

Var knubbig som barn

Sidi Larbi Cherkaoui är född i Belgien men räknar sig som belgisk-marockan och han beklagar att fadern aldrig pratade arabiska med honom.

– Liksom många barn till invandrare tyckte föräldrarna att det var viktigare att integreras.

LÄS MER: Här skapar dansarna återväxt i sin konst

I skolan fick han lära sig folkdans, han hade lätt för det, sedan såg han Fame på tv och blev helt överväldigad. Då var han åtta år.

– Fanns det alltså en skola där man kunde lära sig dansa?

Men han fick höra att han skulle startat tidigare, att dans bara var för rika ungar och att han var för tjock. Så det fick bli teckning istället, det kostade inte lika mycket. Men han fortsatte att drömma och såg mycket på MTV.

Han hade varit lite knubbig som barn men i puberteten ändrades kroppen, han växte på längden.

– Jag blev plötsligt intressant som dansare i andras ögon, trodde jag alltså, det är klart att även knubbiga barn kan dansa. Sedan skildes mina föräldrar, jag bodde hos min mamma som var mer öppen för konst och kultur. Men det var inte lätt att få börja dansa. Mina föräldrar ville jag skulle bli advokat eller läkare, jag var duktig i skolan.

LÄS MER: Dramat utspelade sig bakom kulisserna

– Det är nog också en orsak till att jag jobbar så hårt, jag vill bevisa att det går att bli framgångsrik när man jobbar med kultur.

Åkte till Shaolinmunkarna

Han började dansa som 15-åring, blev upptäckt och dansade i tv, tog lektioner i alla möjliga stilar, balett, stepp, hip-hop, jazz, flamenco. När han var 19 vann han en danstävling anordnad av Alain Platel, grundaren av välrenommerade kompaniet Ballets C de la B.

Sidi Larbi Cherkaoui debuterade som koreograf när han var 23 år. Karriären gick som på räls. Men efter några år kom han till en vändpunkt. Det började kännas jobbigt att hela tiden bli bedömd.

– Din senaste föreställningen blir alltid jämförd med den du gjorde tidigare, är den kanske inte lika bra? Jag var trött på att jobba med dansare, kände att jag inte hade något att bidra med, kände mig främmande i koreografins värld. Jag ville helt enkelt sluta.

LÄS MER: Operan stuvar om i ledningen

Han åkte till Shaolintemplet i Kina och stannade där i tre månader. Där fick han frågan om han kanske kunde undervisa de yngre munkarna i dans, han tog fasta på de traditionella rörelserna snarare än de spektakulära hoppen de brukade uppträda med.

– Det fick mig att inse vad det är med dansen som jag tycker om.

Sidi Larbi Cherkaoui stannade där i tre månader, det resulterade i föreställningen Sutra som han fortfarande sätter upp, men också en nyväckt lust till dansen.

– Jag surfar fortfarande på den vågen, säger han och ler.

Fakta: Stoic

Stoic kommer från grekiskans stoa poikile, som betyder pelarhall och är en filosofisk riktning under antiken som bland annat eftersträvade självbehärskning och frihet från starka känslor. Mer allmänt kan stoicism också användas i betydelsen självbehärskning, sinneslugn, jämnmod.(Wikipedia)

Föreställningen har premiär den 12 oktober 2018 och spelas i 9 föreställningar t.o.m. 14 december.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.