Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tv-serierna som tar dig in i det nya året

Johanna Hagström tipsar om tio drama- och humorserier som är perfekta att sträckkolla under lediga dagar.

My brilliant friend (HBO Nordic, en säsong, åtta avsnitt)

Det finns inget inställsamt eller "pulshöjande" med berättandet i My brilliant friend, serien som bygger på Elena Ferrantes storsäljande böcker. Det går helt enkelt långsamt. Men skådespelarna är fenomenala (inte minst barnen) och den som tillåter sig att sjunka in i serien belönas stort med flera scener som är ren upphöjd bildberättarmagi. Inspelad i Italien och helt på italienska. Dessutom klart att det blir en andra säsong, så läge att kolla ikapp om du missat denna pärla.

Sharp objects (HBO Nordic, en säsong, åtta avsnitt)

Det här är min favorit bland tv-serierna från 2018. Sharp Objects, baserad Gone girl-författaren Gillian Flynns debutroman, utspelar sig i ett dallrande hett Missouri. I den lilla staden Windgap har en ung tjej mördats, en annan är försvunnen. Journalisten Camille Preaker återvänder till sin hemstad för att skriva om händelserna, men det visar sig snart att hon själv bär på ett tungt bagage, som också kan innehålla nycklar till gåtans lösning.

Killing Eve (HBO Nordic, en säsong, åtta avsnitt)

Det finns något genuint lustfyllt med denna katt och råtta-lek mellan en skogstokig yrkesmördare (Jodie Comer) och en brittisk agent (Sandra Oh). De försöker döda varandra, samtidigt som de attraheras av varandra i en serie som leker med genrerna och blandar spionthriller med härlig svart humor. I en tid då bristen på kvinnlig representation i film- och tv-branschen är i fokus så gör serien dessutom fullständigt mos av Bechdel-testet. Uppfriskande, bara det.

Bodyguard (Netflix, en säsong, sex avsnitt)

Brittiska Bodyguard är en snortajt historia om fult maktspel, terrorism och starka känslor. Den plågade, men ack så kompetente, Afghanistan-veteranen David Budd (Richard Madden) blir personlig livvakt åt den hårdföra inrikesministern Julia Montague (Keely Hawes). Snart gör historien ett par snabba vändningar och är mer att likna vid ett ångesladdat Homeland som möter den tickande klockan i 24. En riktig nagelbitare in i sista scenen.

Barry (HBO Nordic, en säsong, åtta avsnitt)

Barry är ett ont porträtt av den helt omänskliga miljön i Hollywood, där Bill Haders deprimerade kontraktsmördare trots allt får en strimma av hopp om ett varmare sammanhang och en väg framåt när han omfamnas av en grupp peppiga skådespelaraspiranter. Givetvis går det inte smärtfritt att bryta med det gamla livet, ja det går faktiskt inte bra alls. Originell blandning av komedi och drama som bara växer och blir starkare ju mer man ser.

Sally4ever (HBO Nordic, en säsong, sex avsnitt)

Minns ni Camping, serien som såldes in som Lena Dunhams återkomst i rutan, men som var en remake av ett brittiskt original (och tyvärr inte en särskilt lyckad sådan)? Kvinnan bakom den betydligt mer burleska och skruvade förlagan är komikern Julia Davis. Det här är hennes nya serie och jag kan säga att det är inget för den pryda. Hälften gapflabb och hälften panikångest, psykopater i alla hörn och en massa sex utlovas. Mycket brittiskt och mycket kul.

Patrick Melrose (HBO Nordic, en säsong, fem avsnitt)

Benedict Cumberbatch är helt magnifik i huvudrollen som den trasige Patrick Melrose. Serien bygger på Edward St Aubyns böcker och den är en magnifikt plågsam liten pärla till miniserie, om dekadent överklass, barndomstrauman och extrem känslokyla. För Cumberbatch, som också är producent, är detta ett hjärteprojekt. Han är själv uppvuxen i Londons finare kvarter och har gått på privat internatskola från åtta års ålder. Det märks att han kan relatera.

Dilan och Moa (SVT Play, en säsong, sex avsnitt)

Dilan Apak och Moa Lundqvist har spelat in serien i sin gemensamma lägenhet i Malmö och spelar de två fiktiva rollfigurer som bara råkar heta som de själva. I serien har de tagit ett par av sina mest påfrestande drag och skruvat upp dem till max. De sparkar åt alla håll, vrider på könsroller och maktdimensioner. Deras mångåriga erfarenhet av humorradio och poddsamarbete gör att allt känns osökt och gapflabben är många. Den här humorduon är framtiden.

Succession (HBO Nordic, en säsong, 10 avsnitt)

Maktkamp, dysfunktionella familjemiddagar och en strid ström av hemligheter förgyller ju vilken tv-kväll som helst. Och det är ingredienser som Succession formligen bågnar av. Den åldrande patriarken Logan Roy (Brian Cox) har byggt upp sitt imperium från grunden, men nu tycker hans vuxna barn, som är födda in i grotesk rikedom, att det är dags för honom att dra sig tillbaka och lämna över rodret. Men till vem? Ja, ni hajar, det är full fight från början.

Castle rock (HBO Nordic, en säsong, 10 avsnitt)

I HBO:s Stephen King-inspirerade mysrysare spelar Bill Skarsgård en lika läskig som mystisk namnlös fånge, som hittas i en avstängd del i fängelset Shawshank. Skarsgård jobbar hårt med de där stora glosögonen och sitt aviga kroppsspråk för att sända obehagsrysningar längs ryggraden på tittaren. I min recension utropade jag Castle rock till årets sommarrysare, men den lär fungera minst lika bra i mindvinternatten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.