Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Mark Isitt

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Tror du på det själv, Wallenstam?

    Mark Isitt tycker inte att trafiken är det största problemet på Avenyn.

    Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

    Hans Wallenstam vill göra om Avenyn till gågata. Påstår han.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    ”Som Avenue des Champs-Élysées.”

    Champs-Élysées som genomströmmas av närmare 100 000 fordon per dygn.

    Hur tänker han?

    Om han istället önskat sig fler bilar snarare än färre hade jag förstått honom. Avenyn har inte ens 3000 fordon per dygn och jämför du med livliga Linnégatans 11 000 eller Aschebergsgatans 10 000 eller Odinsgatans 7500 kan man ju undra om ett förbud verkligen är rätt lösning. Nog borde väl 50 meter breda Avenyn kunna rymma ett par tre bilfiler? Allt ska väl inte förvandlas till trottoar?

    Jo, menar tydligen Wallenstam. Bilarna ska bort. Spårvagnarna ska också bort. Bortbortbort. Och man undrar, tror han ens på det själv? Tycker han verkligen att Avenyn har för mycket trafik, att just detta är Avenyns stora problem? Och menar han verkligen allvar med att än en gång jämföra Avenyn och självaste Champs-Élysées – det räcker ju att gå till Stockholm för att se var de flesta av Avenyns kedjor hör hemma, på Drottninggatan, bland de täljda trollen och vikingahjälmarna i plast?

    Klart han inte gör.

    LÄS MER: Bygg nästa arena i Bergsjön eller Biskopsgården

    Istället tolkar jag Hans Wallenstams utspel, formulerat i samtal med Magnus Vasell (GP, 180913), som ett försök till debatt. ”Vi har blivit informerade att vår gata är ett oprioriterat ärende på trafikkontoret”, säger Jessika Wassberg, vd på Avenyföreningen, och jag kan bara föreställa mig hur frustrerande detta måste kännas för just Hans Wallenstam, han som i hela sitt vuxna liv arbetat med Göteborg i allmänhet och Avenyn i synnerhet. Varför händer så lite? Varför gör inte kommunen det man sagt att man ska göra?

    LÄS MER: Hans Wallenstam vill ha bort spårvagnarna från Avenyn

    Du minns det säkert, när stadsbyggnadskontoret presenterade sitt omfattande gestaltningsprogram för Avenyn. ”Paradgatan”, ”Sveriges mest kända gata”, ”Göteborgarnas finrum” skulle rustas upp och återfå sin glans, deklarerade man lokalpatriotiskt. Detta var för fem år sedan. Ett initiativ som inspirerade Wallenstams att se över sina hus – bolaget äger runt 40 procent av fastigheterna på gatan.

    Sedan dess har man tvättat fasader, putsat, målat, belyst, balkongfronter i koppar har återskapats, fönsterramar i ek nytillverkats, skyltfönster i två plan öppnats upp… Sällan om någonsin har Avenyns fastighetsbestånd sett bättre ut. Åtminstone inte sedan 50-talets rivningar då nyrenässanspalatsen störtade i backen och med dem de klassiska förträdgårdarna med sina hårdklippta buxbomshäckar och sirliga gjutjärnsstaket.

    LÄS MER: När gavs göteborgarna chansen att säga sitt om stadens nya skyskrapor?

    Samtidigt har allt det där andra – gatubeläggningen, planteringarna, belysningen – allt det som kommunen lovade att se över, förblivit ogjort.

    Eller förresten, inte riktigt allt. Det planerades ju en glittrande vattenspegel mellan biblioteket och Götabiografen…

    En vattenspegel som bidde en biltvätt…

    Inte konstigt om Wallenstam är frustrerad.