Trasiga hjältinnor gör Volvon rockig igen

I sommarens två starkaste dramaserier rattar de självdestruktiva hjältinnorna varsin smutsig Volvo 240. Och plötsligt är bilen rock'n'roll igen.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Något har ändrats med Volvo-bilarna på tv och i film. När vi trodde att bilmärkets Hollywoodstjärna oåterkalleligen bleknat och att allt som återstod var hopplösa reklamfilmer med Zlatan i snö, så har bilens skådiskarriär plötsligt fått en nytändning.

Det kan vi tacka sommarens två starkaste dramaserier för: Sharp objects och Castle rock, båda på HBO. En sliten Volvo 240 rullar flitigt in och ut i bild i båda serierna. I Sharp objects är det journalisten Camille, spelad av Amy Adams, som kör, i Castle rock sitter Molly, spelad av Melanie Lynskey, bakom ratten.

De är sannerligen inga hemmafruar. Barn i baksätet har de definitivt inte. De bär på traumatiska hemligheter, är trasiga, udda och på kollisionskurs med det normativa samhället och de kör sina smutsiga Volvo 240 samtidigt som de knaprar piller, super, kedjeröker och lyssnar på rock på högsta volym.

ANNONS

LÄS MER:Sharp Objects vänder upp och ner på deckarklichéerna

Camille och Molly är hjältefigurer långt från Lara Croft-idealet. Deras uppdrag är att ta fajten med den inkrökta småstadens ondska, samtidigt som de har att tampas med sin egen självdestruktivitet. Redan i första avsnittet däckar Camille i sin bil utanför krogen. ”Dirty” står det skrivet i dammet på bagageluckan. Men hon vaknar oskadd och fortsätter kampen, bilen har skyddat henne. Den är hennes rustning.

LÄS MER:Bill Skarsgård jobbar hårt med glosögonen

Det här är något helt annat än den bild av Volvo som vi har vant oss vid genom åren. Ända sedan Roger Moore körde en Volvo P1800 i tv-serien Helgonet på 60-talet har det svenska bilmärket varit en ständigt återkommande ingrediens i amerikansk film och tv. Filmsajten imdb.com har räknat – bilen förekommer i över 11 000 produktioner.

Mycket av detta är produktplaceringar från Volvo, som gärna vill framstå som det ultramoderna valet för den som bara unnar sig det bästa. Därför jobbar man hårt för att få med sina senaste vrålåk till SUV:ar i actionladdade storfilmer, som i senaste Lara Croft-filmen, där Alicia Vikander rattar en skinande blank XC40.

Men Volvo levererar inga äldre bilar till filminspelningar, där är det filmmakarnas konstnärliga val som avgör. Filmarnas favorit har länge varit den gamla klossiga trotjänaren 240, gärna i kombimodell. Vad de velat signalera med att slänga in en Volvo i produktionen har varit tydligt: Intellektuell storstadsfamilj, gärna med en säkerhetsknarkande och utpräglat ocool pappa bakom ratten. Så har det sett ut i minst 40 år.

ANNONS

Allt det där får vi nu omvärdera. Sommaren 2018 är Volvo varken framtidsfräck eller familjetrygg, där den skumpar runt med nedvevade rutor, Led Zeppelin ur högtalarna och en kvinna bortom gränsen för sammanbrott vid ratten.

Men för första gången sedan Helgonets tid är Volvo rock’n’roll.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS