Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

NKJ3PigSmCuQYtok0huWU3xp2xU.jpg
Melodifestivalens projektledare Anette Helenius tar miljöfrågorna på stort allvar. Bild: Stina Stjernkvist/TT

SVT försvarar Melodifestivalens lastbilstransporter

Från Göteborg till Gibraltar. Så långt körde Melodifestivalens lastbilar i år. Men deltävlingarna lär inte försvinna.
– Det skulle bli ett ramaskri, säger Melodifestivalens projektledare Anette Helenius.

I våras fyllde Melodifestivalen 60 år. Med undantag för Aktuellt är musiktävlingen vårt äldsta och mest uppskattade tv-program, med drygt 3,5 miljoner tv-tittare per tävling.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men runt millennieskiftet var tittarsiffrorna låga och intresset så skralt att tävlingen höll på att tyna bort. SVT tvingades att välja mellan att lägga ner programmet – eller stöpa om formatet för att locka tillbaka tittarna.

Sedan 2002 har Melodifestivalen därför rullat över landet och under sex veckor gästat en rad olika städer (nästa år Göteborg, Malmö, Stockholm, Leksand, Lidköping, Nyköping) och SVT genomför projektet som ett samproduktionsavtal med Live Nation som biljettförsäljare och kommersiell arrangör och med Blixten & Co som ansvarig för turnén.

– Vi har många olika saker att ta hänsyn till, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen. Dels vill vi ha en geografisk spridning och besöka städer över hela landet, dels kräver produktionen en riktigt stor arena för att Melodifestivalen överhuvudtaget ska rymmas.

LÄS MER: Kvartetten som leder Melodifestivalen 2019

I år krävs det 12-15 långtradare fyllda av utrustning för att baxa runt Melodifestivalen i landet. I vintras rullade karavanen från Stockholm till första deltävlingen i Karlstad, via Göteborg och Malmö upp till Örnsköldsvik, tillbaka ner till Kristianstad och därefter åter till Stockholm för finalen. Det är en sträcka på ungefär 360 mil per lastbil, vilket är normalt för Melodifestivalen, men samtidigt längre än att köra från Göteborg till Europas sydspets på Gibraltar.

– När turnéschemat spikas är vi helt beroende av lediga idrottshallar och där måste vi samsas med Svenska hockeyligan vars matcher rullar parallellt med Melodifestivalens deltävlingar. På många ställen i landet är hockey närmast religion och då hamnar Melodifestivalen långt ned i priolistan.

LÄS MER: Efter succén i Stjärnornas stjärna - Arvingarna klara för Melodifestivalen

"SVT har en skyldigheter"

Anette Helenius understryker att SVT försöker minimera transporter och avstånd så mycket som möjligt, både för personalens och miljöns skull, men att det brukar vara ett svårt pussel att få ihop.

– Vi kan såklart önska oss den smartaste och mest miljömässiga rutten men om Örnsköldsvik inte kan ta emot oss vecka 7, till exempel, då måste vi planera utifrån det.

Varför är det viktigt för SVT att sprida ut Melodifestivalen över hela landet samtidigt som FN varnar för en global miljökollaps?

– Det är en relevant fråga. Jag är personligen väldigt bekymrad över vart vi är på väg med vårt konsumerande men jag tror inte att någonting blir bättre av att Melodifestivalen slutar med sin turné. Det är en folkfest, närmast en tradition, och jag tycker att SVT har ett tydligt uppdrag att ta ut festivalen till tittarna.

Så turnén är här för att stanna?

– Jag tror att många skulle bli besvikna om vi slutade med det här upplägget, och det skulle bli ett ramaskri om vi lade alla deltävlingar i Stockholm. Det vi däremot behöver göra är att se över vilka åtgärder som kan vidtas för att minska Melodifestivalens klimatpåverkan, säger Anette Helenius.

LÄS MER: SVT söker gravida som ska filma sig själva

En del åtgärder har SVT redan genomfört. För två år sedan infördes en flygpolicy där artister och personal får flyga endast om avståndet överstiger 70 mil (i våras flög SVT upp 130 personer i produktionen till deltävlingen i Örnsköldsvik). Dessutom genomför SVT tillsammans med sina samarbetspartners en klimatredovisning efter varje Melodifestivalperiod.

– Det blir som ett kvitto på våra utsläpp där vi enkelt kan se vad vi behöver förbättra, poängterar Anette Helenius.

SVT vill inte offentliggöra resultatet av sin klimatredovisning och kommenterar inte vilka miljömässiga krav de ställer på sina samarbetspartners.

MaE2E56fGkq0itibfK0R7idgE8s.jpg
Pär Holmgren menar att SVT borde ha ett genomtänkt miljöbudskap och göra hela fesitvalen köttfri.. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

"Inget avlatsbrev"

Sedan drygt tio år klimatkompenserar SVT också för Melodifestivalen. Men det tar inte bort de utsläpp som programmet genererar, menar SVT:s förre meteorolog och klimatprofil Pär Holmgren.

– Klimatkompensation är inget avlatsbrev som gör att man kan fortsätta belasta miljön, det väger upp lite grand men tar inte bort utsläppen. Problemet är ju att vi har för mycket koldioxid i atmosfären, det kan man inte kompensera bort.

Hur ser du på att Melodifestivalens lastbilar rullar så långt varje år?

– Med det extremt akuta läge som råder och den klimatkatastrof som väntar runt hörnet så måste vi ifrågasätta allting. Även Melodifestivalens långa transporter.

Hur kan SVT göra Melodifestivalen klimatsmartare?

– Med tre miljoner tv-tittare borde SVT passa på att föra ut ett genomtänkt miljöbudskap, kanske låta pengarna från telefonrösterna gå till klimatfrämjande åtgärder för hållbar utveckling. Dessutom borde SVT göra Melodifestivalens arenor helt köttfria. Det känns inte som ett jättestort steg och skulle minska utsläppen av koldioxid rejält, påpekar Pär Holmgren.

Vad tror du om att göra Melodifestivalen köttfri och bara servera vegetarisk mat på de olika arenorna?

– Bra idé. Men där är inte vi ännu, säger Anette Helenius på SVT.

Läs mer om Ödesfrågan
Mest läst