Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stor scenmagi med enkla medel

Teater Jaguar och Ika Nord bevisar att det går att skapa stor scenmagi med enkla medel, skriver Isa Andersson.

I sin senaste uppsättning Det stora äventyret lyckas ensemblen på Teater Jaguar med konststycket att gestalta den fria och flödande fantasin under dryga trettio minuter. I snart 30 år har frigruppen på Storgatan 3 spelat barn- och ungdomsteater med målsättningen att göra meningsfull teater för unga, och denna deras senaste produktion är inget undantag.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Efter pjäser som Dödsdansen och Hamlet, som vänt sig till lite äldre målgrupper, sticker de emellan med en glad och hoppfull historia för en yngre publik, mellan 6-9 år. Men man skulle utan problem kunna höja åldersribban med flera decennier, i premiärpubliken sitter det lika många föräldrar och vuxna som barn, och det är svårt att avgöra vem som har roligast. Uppenbart är att den här historien, och den lekfulla spelstilen, tilltalar alla. Det är ett stort äventyr.

Den här gången har teatern anlitat regissören Ika Nord, kanske mest känd för ett av förra seklets märkligaste barnprogram: Ika i rutan. Med mim, dans och sin väldigt speciella humor formade hon barndomen för många 80-talister. I Det stora äventyret, som hon både skrivit, regisserat och koreograferat, återfinns den galna komiken och de snabba infallen. Också den enkla och rena scenografin, där endast ett par rekvisitaföremål skapar effekt.

Historien är enkel och handlingen är i själva verket det som sker mellan skådespelarna, i dialogen, rörelserna och samspelet. Ramberättelsen är att en liten jaguar, spelad av en idel entusiastisk Louise Juliusson, har gått vilse och måste korsa ett hav och besegra ett månghövdat monster för att komma hem. Nu ska hon göra en pjäs om sitt äventyr, men blir avbruten av tre svartklädda filurer, lyhört och pricksäkert spelade av Emil Klingvall, Torben Sigelius Kulin och Viktoria Folkesson, som också vill vara med i föreställningen och börjar slåss om uppmärksamheten på scenen. Ett litet metateaterkomiskt kaos utbryter.

De visar sig personifiera den lilla jaguarens fantasi, och som sådana kan de hjälpa henne igenom varje hinder, flykt och problem. De gestaltar spänstigt allt från sjögräs, doakörer och hydror, och det överhängande budskapet är att med fantasins kraft är allting möjligt. Kostymen, signerad Ida Elisabet Liffner, är också medspelare i detta metamorfosernas fantasiuniversum, de futuristiska färggranna dräkterna förvandlas vända ut och in till ett böljande hav. Teater Jaguar och Ika Nord bevisar att det går att skapa stor scenmagi med enkla medel. Särskilt med fantasin och tankens kraft som tunga medspelare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.